BOPOLPODDEN | Idag tar det i snitt fem år från att en planprocess inleds till dess att ett första spadtag kan tas, vilket bromsar upp bostadsbyggandet och påverkar hela samhällsutvecklingen. Det vill initiativet Bygg i tid ändra på. Möt initiativets ordförande Nancy Mattsson i ett samtal om deras förslag på reformagenda för att snabba upp tiden från idé till bygglov, men också ett samtal om att mycket handlar om kultur och ledarskap hos berörda aktörer eftersom vissa kommuner visar att det kan gå snabbt. Samtalet kommenteras av Stefan Attefall som menar att bostadsministern borde ta en heldag med initiativets experter för att lära sig och se vad som borde göras framåt.
Anna Bellman programleder Bopolpodden med Nancy Mattsson, som är arkitekt i botten men har arbetat för JM i tio år. Hon är i dag chef för projektutveckling inom förvärv på bostadsutvecklaren. Parallellt med den rollen är hon bland annat ordförande för initiativet Bygg i tid, som JM startade tidigare i år, tillsammans med K-Fastigheter, Skanska, Aros Bostad och Riksbyggen.
Bakgrunden till initiativet är de långa handläggningstiderna – det tar i snitt fem år från det att en detaljplaneprocess inleds till att spaden kan sättas i backen.
– Att vi startade just nu hänger samman med att vi såg för två år sedan att det var värre än någonsin tidigare. Det var fler utredningar, tog ännu längre tid. Vi undrade ju om det var oss på JM det var fel på eller om fler upplevde samma sak – vilket de gjorde, säger Nancy Mattsson i podden.
Släppt två rapporter så här långt
Initiativet Bygg i tid har hittills släppt två rapporter – i somras släpptes en om ledtidernas inverkan på samhällsekonomin.
– Det är uppenbart att varje års förlängning av ledtiderna ger högre produktionskostnader. Projektgeografin krymper – det är bara i de säkra geografierna det genomförs projekt, det blir färre bostäder längre ut. Evidens kom fram till att det blir ett antal tusen lägenheter färre som byggs varje år – och det var i goda tider…

För en knapp månad sedan kom Bygg i tid med 16 konkreta reformförslag som kan förkorta processerna. Det handlar dels om ändringar i lagstiftningen – men även om förslag på effektivare arbetssätt och utbildningssatsningar.
Överlag tycker Nancy Mattsson att det handlar om små justeringar.
– Ofta har man tagit i för mycket och velat genomföra åtgärder som man kunnat kommunicera på ett enkelt sätt. Men det lett i en annan riktning, det har inte förenklat. Vi har försökt utgå från de statliga utredningar som har gjorts och jobbat med experter som har arbetat i de politiska processerna och landat i förslag till lösningar på de problem som stökar till det mest i dag. Det är inga stora förändringar, utan kalibreringar, och därför borde de vara möjliga att genomföra.
Goda intentioner – men det har bara lett till längre ledtider
– Det har gjorts otroligt många förändringar i lagstiftningen de senaste 15–20 åren. Man har haft goda intentioner, velat få det att gå fortare – men det har istället tagit längre tid. Det finns väldigt många oklarheter i lagstiftningen, olika kommuner tillämpar samma lagar på olika sätt, olika förvaltningar och handläggare ser på frågorna på olika sätt – det finns en tydlig kunskaps- och kompetensproblematik inom kommun, stat och även inom bostadsutvecklingssektorn. Alla delar samverkar på ett negativt sätt.
– Det behövs därför tydligare riktlinjer om hur lagstiftningen ska tolkas. Det handlar om kunskap och kompetens – utbildning.
Nancy Mattsson menar också att långa ledtider leder till – ännu längre ledtider.
– Ju längre tid ett politiskt beslut dröjer, desto större är risken att handläggaren hinner byta jobb, en ny måste sätta sig in i ärendet, lagstiftningen hinner ändras och så vidare.
Ett av de viktigaste förslagen är att det ska finnas avvägningsmöjligheter i miljöbalken.
– Andra system i Europa har möjligheter till dispenser, vi har inte det kring bostadsbyggande. Men låt oss få in möjligheten att göra rimliga helhetsavvägningar så att vi både kan bygga bostäder och ha fokus på miljöfrågorna.
Måste kunna ge dispens från strandskyddet
Ett konkret exempel är strandskydd i städer.
– Det kan handla om en gammal industritomt, en lucktomt, men i dag får man inte ens avväga att ge dispens från strandskyddet.
Hon menar också att dagens situation, där medarbetare sällan stannar ett helt yrkesliv på samma arbetsplats gör att den breda ämnesöverskridande kunskapen ofta saknas.
– Samhällsbyggnad är en egen kompetens och vi har inte möjligheten att fördjupa kunskapen. Men som samhällsbyggare behöver du kunna binda ihop olika frågor, vara en generalist som ställer rätt frågor, det utrymmet har du inte när du är ny på jobbet.
Hoppas få träffa bostadsministern snart
Hittills har rapporten tagits emot väl.
– Vi har fått möjligheten att träffa en hel del riksdagsledamöter. Det har också varit kontakter från andra hållet; kommuner och länsstyrelser har kontaktat oss och velat samarbeta och utvecklas. Det är ett gott betyg att de känner igen sig och är intresserade av att lyssna.
– Jag hoppas att vi ganska snart får träffa bostadsministern och får resonera med honom. Jag tror att det här kan hjälpa honom att komma en bra bit på vägen när det gäller ledtiderna.
– I vår kommer vi att ha en serie fördjupningsseminarier där vi bjuder in experter, kommuner, länsstyrelser, regeringskansliet och så vidare. Det har sagts mycket i flera decennier i den här frågan, den här gången tror och hoppas jag att vi gemensamt kan förändra.

Bostadspolitik.se:s expertkommentator Stefan Attefall:
– Det är jättebra att de har gjort det här gedigna arbetet, gått igenom och dokumenterat mängder av detaljplaner från flera år och sett hur ledtiderna har ökat. Det är ett sådant här arbete som en statlig utredning borde ha gjort. En stor eloge för det arbetet.
– Det är viktigt att poängtera det hon säger om konsekvenserna av de långa ledtiderna; att tusentals bostäder om året inte blir byggda.
– Det är många faktorer som ligger bakom de längre ledtiderna. En är att planerna är mer komplexa, vi förtätar snarare än bygger på åkrar i dag och dessutom krävs ett annat utredningsarbete när man väl bygger på åkrar. Som hon säger är många lagar otydliga och inte minst blir det otydligt när olika lagar vägs mot varandra.
Mycket kan förbättras när det gäller ledarskapet
– Sedan finns det mycket i ledarskapet hos kommuner och länsstyrelser som kan förbättras och en effekt av en sådan här rapport kan vara att det kan sätta igång en diskussion. Det finns tyvärr en utbredd ovilja mot att lära av varandra, alltför många tycker att de själva vet bäst. Men, som Nancy säger, det skiljer väldigt mycket mellan olika kommuner.
Stefan Attefall ger ett råd till bostadsminister Andreas Carlson:
– Ta med Bygg i tid på en seminariedag. Gå igenom och lär er de här sakerna och titta på vad som är möjligt politiskt, vad som kan skrivas in i regleringsbrev till myndigheterna, hur processerna ska drivas och så vidare. Nu när det är mindre att göra när byggtakten går ner är det ett utmärkt tillfälle att lyssna, lära och praktisera nya metoder.



