Nya spelregler på bostadsmarknaden när förmarknaden ökar

 

– När Hemnet lanserades revolutionerade det på många sätt bostadsmarknaden. Det bidrog till en enkelhet och transparens som har gynnat både köpare och säljare. Från att ha fått följa söndagsbilagan i papperstidningen eller kikat på enskilda mäklares hemsidor gav det en mer samlad bild av utbudet. Nu ser vi dock en tydlig trend mot att allt fler bostäder säljs utanför Hemnet, vilket ställer nya krav på alla parter, säger Linda Hasselvik, SBAB:s privat- och boendeekonom.

– Att erbjuda en potentiell säljare att lägga upp bostaden på förmarknaden kan vara ett sätt för mäklaren att få in även en lite avvaktande kund. Säljaren kan på så vis testa marknaden utan att behöva gå ut med en skarp annons på Hemnet. Säljaren kanske till exempel vill köpa först men samtidigt vara redo att sälja snabbt när de väl hittat något, säger Linda Hasselvik.

– Som säljare kan en fördel vara att man slipper själva kostnaden för annonseringen av bostaden. Det bör dock vägas mot risken att man inte når alla potentiella köpare och får bostaden såld till högsta möjliga pris, säger Linda Hasselvik.

Att fler bostäder säljs utanför Hemnet ställer nya krav på den som letar efter en ny bostad.

– En köpare som är intresserad av ett objekt på förmarknaden behöver vara mer aktiv. Till exempel genom att ringa till ansvarig mäklare och fråga om det är möjligt att titta på bostaden – eftersom det inte finns någon annonserad visningstid – och under vilka förutsättningar säljaren är beredd att släppa bostaden då de kan sakna grundläggande information, så som utgångspris. Det är generellt sett mer tidskrävande, säger Linda Hasselvik.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.