”Fel när markhyra för tomträtt chockhöjs”

17 apr 2023

Dela

Kopiera sidlänk

Husägare kan tvingas sälja huset när Statens fastighetsverk chockhöjer markhyran för tomträtten och samtidigt vägrar friköp. Vi kräver att regeringen styr upp sin myndighet direkt, skriver Lena Södersten, Villaägarna på SvD Debatt.

Tomträttsupplåtelser har uppmärksammats mycket på sistone. Både Stockholms stad och Statens Fastighetsverk har höjt avgälderna med flera hundra procent och flera fall har tagits till domstol. Eftersom tomträttsavtalen vanligtvis gäller i tio år blir det höga höjningar när de ändras och markvärdena har stigit.

Statens Fastighetsverk äger även en del villor som upplåts med tomträtt och villkoren ser ungefär likadana ut som för bostadsrätter.

Lena Södersten, förbundsjurist på Villaägarnas Riksförbund skriver nu om villa-innehavarnas situation på SvD Debatt. ”Vi kräver att regeringen styr upp sin myndighet direkt”, skriver hon.

cross