Småhuspolitik skapar inte trädgårdsstäder: Bil- och villasamhällen gör Sverige fattigare

 

DEBATT | Den 15 januari diskuterar Spacescapes Alexander Ståhle trädgårdsstäder på Bopol Live, med egnahemskommissionären Stefan Attefall och Miljöpartiets Katarina Luhr. Här skriver Ståhle ett uppvärmningsinlägg.

Jag har blivit inbjuden till Bopol Live den 15 januari för att bland annat kommentera egnahemskommissionär och före detta bostadsminister Stefan Attefalls delbetänkande ”Uppdrag att verka för ökat småhusbyggande genom en ny egnahemsrörelse”. Detta är vad jag hade tänkt säga.

Stefan, tänk att du vill driva en restaurang med caesarsallad som huvudrätt. Då kan du inte bara köpa grönsallad

Stefan, tänk att du vill driva en restaurang med caesarsallad som huvudrätt. Då kan du inte bara köpa grönsallad. Du måste också köpa kyckling, bacon, dressing, parmesan och så vidare. Lika fel blir det att säga att man vill ha trädgårdsstad och sen driva en politik som bara underlättar för småhusbyggande. Eftersom trädgårdsstäder enligt forskningen, och som du själv skriver, består av både småhus och flerbostadshus samt gator, torg, parker och service, så behövs givetvis en stadsbyggnadspolitik. Ja, det behövs småhus i våra städer och det finns de som vill bo i småhus, och det behövs mer trädgårdsstad, men frågan hur och var. Staden är ett system och boendekvalitet först och främst en stadsbyggnadsfråga.

Villaboendet och bilberoendet går ofta hand i hand. Föreställningen att ”bilen ger frihet” är utbredd och åsikten att vi måste bygga mer bilvägar för att lösa trafikproblemen likaså. Detta är samma typ av objektsfokuserat feltänk. Forskningen visar att det är kollektivtrafik, cykelnät, rimlig täthet och trängselavgifter som ger allmän rörelsefrihet i städer. Som du själv sa i Almedalen i somras: ”Min bil är guld värd!”. Ja, för dem som bor i bilberoende villaområden. Men, för dem som bor i lagom täta stadsdelar med bra kollektivtrafik är bilen en dyr plåtburk som måste flyttas på städdagar. Staden är ett system och trafiken först och främst en stadsbyggnadsfråga.

44 procent bor redan idag i villa i Sverige

Statistiken visar att de städer som har bäst tillväxt och är hälsosammast är de med lägst andel villor och minst biltrafik, så som Zürich, Paris, Tokyo och Köpenhamn. Och det gäller även svenska län och städer, vilket vi visat med statistik i vår rapport ’Den verkliga trädgårdsstaden’ (2024) för Hyresgästföreningen och rapporten ’Hälsoläget’ (2024) för HSB.

Och måste vi verkligen öka byggtakten av småhus? 44 procent bor redan idag i villa i Sverige. I Spanien är det 12 procent, i Holland 20 procent. 92 procent av svensk bostadsmark består redan av småhus och arean av Sveriges villaområden är lika stor som hela Östergötland. Om vi har lite eller mycket småhus kan inte handla om byggtakt, utan om utbud och efterfrågan. Bostadsmarknadsanalyser av Spacescape och Evidens visar att lägenheter och småhus konkurrerar om samma centrala attraktiva lägen i staden, så frågan blir vad efterfrågan egentligen är i sämre och billigare lägen. Hyresgästföreningens enkätundersökning Hyresgästerna (2023) visar att den mest efterfrågade bostaden är en storstadsnära lägenhet, inte småhuset som påståtts i andra sammanhang, när läge och kostnad vägs i bilden.

Det svenska bil- och villasamhället gör Sverige fattigare på flera sätt. Spacescapes och Trivectors sammanställning av resvanor i Sverige på plattformen Bostadsläget.com visar att hushållens transportkostnader (bilinköp, bränsle, restid mm) i perifera villaområden kan vara lika höga som bostadskostnaderna. Annan forskning av bland andra Jonas Eliasson och Maria Börjesson (2020) visar att kollektivtrafiken i dessa områden är gravt subventionerad. Att äga och köra bil kostar i Sverige i snitt 5600 kronor per månad, pengar som skulle kunna betala hyra eller boräntor. Svenska hushåll spenderar årligen upp till 300 miljarder kronor på bilen. Inte så konstigt att bostadsefterfrågan är låg i perifera lägen.

Stat och kommun bär bördan av bil- och villasamhällets kostnader. Enligt Evidens beräkningar är gator och ledningar 3–5 gånger dyrare i villaområden än i trädgårdsstad för kommunerna att bygga och underhålla, och 10–20 gånger dyrare per bostad än tät kvartersstad. De kommunala skatteintäkterna är heller inte högre i villaområden jämfört med blandad trädgårdsstad, och de kommunala intäkterna från markförsäljning är lägst i villaområden.

Till detta kommer vårdkostnader för fetma, hjärt-kärlsjukdomar och diabetes från bilberoende och ökat stillasittande

Trafikverket beräknar att trafikolyckor kostar Sverige omkring 20 miljarder kronor per år, i form av sjukvård, produktivitetsförluster och rättsliga processer. Till detta kommer vårdkostnader för fetma, hjärt-kärlsjukdomar och diabetes från bilberoende och ökat stillasittande. Naturvårdsverket uppskattar att hälsoeffekterna av luftföroreningar och buller uppgår till 30 miljarder kronor årligen. Jordbruksverket meddelar att 90 kvadratkilometer produktiv jordbruksmark har exploaterats av småhusbyggande mellan 2006 och 2020.

Även fastighetsägare och bostadssektor drabbas. Villaområden och motorvägar sänker de potentiella markvärdena. Högre exploatering är nästan alltid bättre för fastighetsutvecklare och byggföretag, alltså hellre tät blandad trädgårdsstad än villaområden. Studier visar att motorvägar kan sänka upp till tio procent av ett bostadsområdes marknadsvärde på grund av buller och föroreningar. Markvärden i en gles utsprid bebyggelse blir också mer sårbar för framtida energi- och bränslepriser på grund av bilberoendet.

Vill du bygga småhus, så gör det i våra lägenhetsdominerade miljonprogramsområden

44 procent av Sveriges befolkning bor idag i villaområden, och bara 3 procent i trädgårdsstad. Svenska städer har för mycket grönsallad, det behövs fler ingredienser. Äter du bara grönt så kommer du må väldig dåligt till slut. Det är samma med städer och stadsdelar. Stefan, det enklaste och billigaste sättet att skapa mer trädgårdsstad i Sverige är att bygga flerbostadshus i våra homogena villaområden. Det skulle göra hela Sverige mer ekonomiskt och socialt hållbart, och mindre bilberoende. (Obs. Miljö- och klimataspekten har jag inte berört i denna artikel.)

Och det skulle ske helt av sig själv om bara detaljplanernas byggrätter utökades (inom ramen av gestaltningsprogram för rimliga hushöjder, stadsrum och god arkitektur). Det är frihet det. Vill du bygga småhus, så gör det i våra lägenhetsdominerade miljonprogramsområden, om du vill skapa en mer dynamisk bostadsmarknad, minska segregationen, och ge fler trädgårdsstadskvaliteter till svenska folket.

Fotnot: Mer info och anmälan till Bopol Live här.

Alexander Ståhle
Tekn Dr i stadsbyggnad från KTH och vd på Spacescape

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.