Byggmaterialindex från branschorganisationen Byggmaterialhandlarna visar att försäljningen i byggmaterialhandeln mätt på jämförbara enheter och i löpande priser minskade med 14,8 procent under första kvartalet 2024 jämfört med motsvarande kvartal 2023. Justerat för prisförändringar och då uttryckt i fasta priser (volymutveckling) var nedgången under motsvarande period 16,8 procent.
Rapporterade data tyder på en fortsatt nedgång under inledningen av året men det ska noteras att tillväxttalen under januari och februari i fjol var mindre negativa vilket då påverkar jämförelsen. Den samlade prisförändringen uttryckt som Bygghandelsprisindex för första kvartalet landade på en uppmätt prisökning om 2,4 procent mellan Q1 2024 och Q1 2023.
– Det är tydligt att nedgången vi har sett under fjolåret fortsätter under inledningen av 2024 och det får väl dessvärre sägas vara väntat. Vi ser att effekterna av en minskad nybyggnation slår igenom på proffsförsäljningen och även om konsumenterna börjat se ljusare på tillvaron så är deras aktivitet fortsatt låg och kanske även avvaktande i väntan på sänkt ränta och höjt rotavdrag. Det är också positivt att den tidigare kraftiga prisökningstakten har klingat av och att hushållen successivt kan stärka sin köpkraft, säger Monica Björk, vd för branschorganisationen Byggmaterialhandlarna.
– Konsumentförsäljningen har backat sedan andra kvartalet 2021 och är fortsatt negativ men vi kan samtidigt konstatera ett trendbrott i utvecklingen och förväntar oss bättre utveckling under året. Det är också glädjande att se ett trendbrott i Stockholmsregionen som brukar vara såväl först in som först ut ur en vändning, säger Patric Lindqvist, Affärsområdeschef Marknadsinsikt på Prognoscentret.
Försäljningsutveckling i Byggmaterialindex Q1 2020 – Q1 2024
Stockholm tar täten när konsumentförsäljningen vänder
Försäljningen till proffskunderna stod länge emot nedgången men har fallit sedan årsskiftet 2022/2023. Under första kvartalet 2024 föll B2B-försäljningen med 19,5 procent, mätt i fasta priser medan det syns ett litet trendbrott för B2C-försäljning som landade på en måttligare nedgång om 7,9 procent efter dryga två år med tvåsiffriga nedgångar. Noterbart är också att kvartalets sista månad visade på en än större skillnad.