KD: Dags att ta tag i frågan om friare hyressättning

 

DEBATT | Den genomsnittliga kötiden för ett förstahandskontrakt i Stockholm är idag nio år. Svenskar tvingas till andra- eller tredjehandskontrakt. Byggtakten och förutsättningarna för bostadsbyggande har försämrats. Denna situation är inte långsiktigt hållbar. Vi måste ge byggandet förutsägbara villkor för att öka viljan att investera. Det är tydligt att Sverige behöver införa en friare hyressättning i nyproduktion, skriver Larry Söder, bostadspolitisk talesperson för Kristdemokraterna.

Den svenska bostadsmarknaden fungerar dåligt. Inte ens i ett läge med högkonjunktur, minusränta och statliga subventioner byggdes bostäder i tillräcklig utsträckning. Det är uppenbart att bostadsmarknaden har strukturella problem. Byggtakten och förutsättningarna för bostadsbyggande har sedan 2022 försämrats kraftigt till följd av ökade byggkostnader, inflation, höjda räntor och den svaga konjunkturen. Regeringen, med bostadsminister Andreas Carlson (KD) i spetsen, arbetar med att åtgärda de strukturella problemen på bostadsmarknaden. Det behöver byggas mer av alla boendeformer. Och för att öka investeringsviljan i nya hyresrätter anser Kristdemokraterna att vi måste ta tag i frågan om en friare hyressättning.

Men att få ett förstahandskontrakt till en hyresrätt är omöjligt för många

För att få en välfungerande bostadsmarknad är hyresrätten viktig. Det hyrda boendet erbjuder många fördelar. För många unga är det den första bostaden innan man har råd att köpa en bostad, och en väl fungerande hyresmarknad är dessutom avgörande för att människor ska kunna tacka ja till en studieplats eller ett jobb i olika städer över hela landet.

Men att få ett förstahandskontrakt till en hyresrätt är omöjligt för många. För att få tillgång till ett förstahandskontrakt behöver man stå åratal i kö eller ha rätt kontakter. Under 2023 var den genomsnittliga kötiden nio år för alla förmedlingar via bostadsförmedlingen i Stockholm AB.  För mer attraktiva hyresrätter krävs hela 20 år av kötid för att få en erbjudan om förstahandskontrakt. Realiteten för personer som flyttar till huvudstadsregionen och inte har möjlighet att köpa en bostad är att de tvingas till andra- eller tredjehandskontrakt, och situationen är liknande i många andra städer runtom i Sverige. Om man däremot vänder sig till våra grannländer och tittar på Helsingfors eller Köpenhamn där det råder fri hyressättning i nyproduktion går det att få en bostad med kort varsel. Det råder inget tvivel om att vi har en bruten bostadsmarknad när befolkningen tvingas till mindre pålitliga hyreskontrakt, samtidigt som våra grannländer har tillämpat en väldigt självklar lösning på detta problem.

Under lång tid har förutsättningarna för att bygga nya hyresrätter försämrats

Vi kristdemokrater vill utveckla hyresrätten och göra den mer attraktiv att investera i. Under lång tid har förutsättningarna för att bygga nya hyresrätter försämrats. Hyresintäkterna är normalt sett bostadsbolagens enda intäktskälla, och de senaste åren har kostnaderna för att förvalta och bygga hyresrätter ökat mer än hyrorna. Mellan 2016 och 2022 ökade förvaltningskostnaderna med 38 procent. Under samma period ökade byggkostnaderna med 38 procent, inflationen med 21 procent medan medianhyran ökade med endast 16 procent för helåren, enligt SCB.

Friare, men inte otryggt för hyresgästen

För att få i gång byggandet av hyresrätter krävs långsiktigt goda och förutsägbara villkor för att öka viljan att investera i, samt äga och förvalta hyresbostäder. Därför vill Kristdemokraterna införa friare hyressättning i nyproduktion. Friare, men inte otryggt för hyresgästen. I nyproduktion, inte det befintliga beståndet. Vi vill att hyresvärden och hyresgästen ska kunna komma överens om hyresnivån och att en indexering tillämpas så att hyresnivån blir förutsägbar över tid, både för hyresvärd och hyresgäst. Besittningsskyddet ska vara fortsatt starkt.

I samband med en reform om friare hyressättning vill Kristdemokraterna också införa krav på att en andel av det nya bostadsbeståndet upplåts som sociala bostäder som förmedlas efter behov

Friare hyressättning i nyproduktion skulle leda till ökad investeringsvilja i nya hyresrätter och bidra till att fler hyresrätter byggs.

I samband med en reform om friare hyressättning vill Kristdemokraterna också införa krav på att en andel av det nya bostadsbeståndet upplåts som sociala bostäder som förmedlas efter behov. Genom att skapa sociala bostäder i det nya beståndet motverkar vi en koncentration av utsatta i vissa bostadsområden. Vi ser framför oss att tre grupper bör ges prioritet till dessa sociala bostäder: barnfamiljer, våldsutsatta kvinnor och samhällsplacerade ungdomar.

På så sätt kan konsumenten avgöra vad som är en rimlig hyresnivå, och konkurrensen mellan olika hyresvärdar främjas

För att friare hyressättning ska fungera är det viktigt att konsumenterna i form av både nuvarande och framtida hyresgäster har tillgång till offentlig hyresstatistik. Genom offentlig hyresstatistik får konsumenten tillgång till information som visar hur hyrorna utvecklas för olika slags bostäder och i olika områden. På så sätt kan konsumenten avgöra vad som är en rimlig hyresnivå, och konkurrensen mellan olika hyresvärdar främjas.

I ett första skede vill Kristdemokraterna nu att regeringen med ovanstående viktiga modifieringar remitterar betänkandet Fri hyressättning vid nyproduktion och ger ett uppdrag till lämplig myndighet att ta fram offentlig hyresstatistik.

Larry Söder
Bostadspolitisk talesperson
Kristdemokraterna

4 kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Intressant. Hur tänker ni att hyrorna sätts i de sociala bostäderna som ska byggas enligt er modell? Ska de också vara ”fria” eller reglerade/subventionerade på något sätt? Hur finansieras i så fall skillnaden mellan den ”fria” hyran och den reglerade? Av övriga hyresgäster i projektet eller genom särskilt stöd från staten/kommunen?

    1. Tyvärr blir frågorna fler än svaren och förslagsställaren är svarslös.
      Vad menas med social housing, eller för den delen behovsbostäder?
      Hur ska dessa finansieras?
      Är tanken att ha sämre bostäder för svaga hushåll?
      På vad sätt ska de i så fall vara sämre?
      Ska den som får ett behov av stöd flytta till en speciell social bostad?
      Vi kommer att behöva kunna använda många befintliga bostäder för detta, för att undvika stigmatisering och utpekande men också kunna erbjuda rätt bostad för det individuella behovet.
      Vi behöver alltså ha ett individuellt bostadsstöd som, för dem med behov av stöd, räcker till en rimlig bostad. Nybyggd, begagnad eller nyrenoverad, stor eller liten, i det vanliga beståndet hos en privat eller allmännyttig hyresvärd. Stödet kan anpassas till hushållets situation från tid till annan och det är mer träffsäkert. Det är mycket enklare att justera det individuella stödet än att tvinga någon att flytta när förhållandena förändras.
      I de länder som har social housing med speciella byggnader/bostäder med särskilt låga hyror är inlåsningseffekter och kvarboende, av personer som inte längre har ett behov, ett stort problem.
      Vad skulle vinsten vara att öronmärka vissa bostäder som social housing eller behovsbostäder istället för att ge ett rimligt ekonomiskt stöd till en vanlig bostad?

    1. Varför måste det föregås? Det gällde inte energi, mat eller något annat så varför nya bostäder? Har man inte råd väljer man något enklare eller längre ut från landets puls. Såklart skall bidrag finnas men att villkora det är ännu en broms som inte behövs för de som har möjligheten att betala.

Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.