KRÖNIKA | Vi måste bättre engagera våra kommande kunder och lyssna på vad de har att säga om framtidens boende och utemiljöer. Därför är det viktigt att involvera barnen och fråga dem hur de vill att framtidens bostäder ser ut, menar Marie Thelander Dellhag, vd MKB.
Vi bygger för framtiden. Hur slitet och klichéartat det än ter sig är det så vi brukar säga, och det är ju helt sant. Ett par veckor in i det nya året känns som ett bra tillfälle att reflektera över just framtiden, det nya året och åren bortom detta. För visst finns det en speciell känsla av nytt och oskrivet när vi går in i ett nytt år. Låt oss unna oss att dröja kvar vid den känslan av nystart ett tag. Vad innebär det för oss – vi som jobbar med något av det som står människor allra närmast – hemmet?
Förra året jubilerade MKB, Malmös allmännyttiga bostadsbolag där jag är vd. Då tittade vi tillbaka på de 75 år vi har verkat i Malmö, samtidigt som vi såklart också ville kika framåt. Vi ställde oss frågor om hur vi kan ta avstamp i det som ligger bakom för att bygga något bättre framöver. Då kändes det ganska naturligt att fråga en alldeles speciell grupp Malmöbor – nämligen barnen. Hur vill de att framtidens bostäder ser ut? Nu i februari arrangerar vi därför en bomässa mitt i stan där besökare kan beskåda prototyper av framtidens boende, signerat skolklasser från hela Malmö. Över 2 000 barn mellan 6 och 12 år deltar och visar vilka koncept de tror på.
Vi ställde oss frågor om hur vi kan ta avstamp i det som ligger bakom för att bygga något bättre framöver.
Det är viktigt att involvera barnen när vi funderar på vad framtidens kunder kommer att efterfråga. Jag har sett flera av bidragen, och även om vi kanske inte heller om ett par decennier kommer bygga så värst många bondgårdar på andra våningen eller låta en gigantisk staty av Sommarskuggan pryda något av våra tak så berättar bidragen en massa för oss. Vi måste bättre engagera våra kommande kunder och lyssna på vad de har att säga om framtidens boende och utemiljöer. Kanske kommer de när de flyttar hemifrån inte vilja bo i en trädkoja permanent, som en del föreslår idag – men bland alla kreativa och roliga idéer finns budskap om att man vill ha egna utrymmen, mycket fokus på en attraktiv och kul utemiljö, odlingsmöjligheter, gröna utrymmen, tillgängliga och inkluderande miljöer – en bra plats att leva på helt enkelt.
Det är ju idag vi lägger den där grunden som vi ofta tittar tillbaka på och önskar hade varit mer genomtänkt. Det är idag vi planerar och bygger för kommande generationer. Så låt oss ta det på allvar och tänka på att det vi gör idag kommer vara en viktig grund för det, och dem, som kommer sedan. Det vi bygger ska hålla länge.
Det vi bygger ska hålla länge.
Samtidigt kanske våra bostäder inte kommer vara så revolutionerande annorlunda framöver, inte så många trädkojor alltså. Även om mycket har hänt sedan MKB:s första bostadsområde Augustenborg började byggas 1948 – med egen brandkår, teater och tvätteri – är det nog mycket som kommer vara sig likt. Fler koncept kommer säkert finnas och annat kommer stå högre upp på önskelistan än idag. Men i grunden kommer alla människor vilja ha en trygg bostadslösning – och det är vad våra städer och orter kommer behöva erbjuda. Det vet vi redan idag.
Så låt oss vara lite klyschiga och ta ett steg tillbaka för att orka se hela bilden. Inte bara kalkylen som ska gå ihop idag, projektet som ska klara avkastningskraven just nu och inte kompromissa för mycket med gårdsytan och det som vi vet gör en bostad och ett område attraktivt. Vi behöver stanna upp vid insikten om att den sociala, den miljömässiga och den finansiella hållbarheten går hand i hand och är en förutsättning för varandra. Det vi bygger är inte attraktivt om det inte också är socialt hållbart, våra kunder kommer också framöver efterfråga klimatsmart byggande och resurssnåla boenden – och det är definitivt inte ekonomiskt hållbart att inte bygga attraktivt.
Vi kan skippa nyårslöftena, men låt oss vara överens om att vi har riktigt bra förutsättningar att bygga hållbart – det är också vad framtida generationer kunder kommer att förvänta sig av oss som en attraktiv hyresvärd. Då kanske vi kommer att kunna unna oss en och annan trädkoja i beståndet också.