Sveriges arkitekter är en samhällsfara

Sveriges arkitektkår är en sekt, en samhällsfara och en av orsakerna till den i Sverige utbredda bostadsbristen. Vid sidan om förvaltare av pensionsfonder och telefonförsäljare är arkitekterna den yrkesgrupp som bidrar minst till ekonomisk effektivitet och mänsklig hederlighet. Denna yrkesgrupp åsamkar för egen vinnings och fåfängas skull flest medborgare långvarig och icke reparabel olycka. Det skriver arkitekten Jerker Söderlind i veckans krönika.

Sekt
Arkitektutbildningen har sedan 1930 utgått från de stads- och skönhetsfientliga grundsatser som lanserades av den schweizisk-franske fascistsympatisören och arkitekten med artistnamnet ”Le Corbusier”. Han ses fortfarande som en viktig inspiratör inom de akademiska kretsar som utbildar framtida arkitekter. Corbusier talade om hus som ”maskiner att bo i” och menade att ”en stad byggd för höga hastigheter är en stad byggd för succé”. I en tävling för det framtida Stockholm ersatte han all gammal bebyggelse, förutom några kyrkor, med höga skyskrapor omgivna av motorleder. Den finske arkitekten Alvar Aalto föreslog att all bebyggelse kring Kungsträdgården skulle ersättas av punkthus, gångbroar och trafikapparater.

Arkitekterna bakom Stockholmsutställningen 1930 presenterade i skriften ”Acceptera” ritningarna för det svenska miljonprogrammet. Den blandade kvartersstaden skulle ersättas med avlånga bostadsbehållare, kartonghus. Arbetsplatser, service och nöjen skulle ligga på separata platser med motorvägar emellan. 90 år senare styr denna mardröm fortfarande svenskt stadsbyggande. Fråga: Hur skulle du reagera om universitetsutbildningen i ekonomi och statskunskap hade skrifter av Lenin, Stalin och Mao som obligatorisk litteratur?

Samhällsfara
Den göteborgsbaserade arkitekten Gert Wingårdh sa nyligen i en intervju i Dagens Industris TV-kanal att bevarandeintresset har gått för långt. Han menade att ”Tokyo, där hus rivs efter 15 år, är ett exempel på en dynamisk stad”. Denna lättsinniga och ansvarslösa hyllning till resursslöseri förklarar delvis varför arkitekter från 1960-talet till idag lånar sig till att ersätta vackra och älskade byggnader med fula och kvadratmetermaximande betonglådor.

Egen vinning
Ju mer centralt en rivningstomt ligger desto mer uppmärksamhet kan arkitekten få för det nya bygget. Gert Wingårdhs misslyckade idé för ett fult höghus på stora torget i Sundsvalls vackra stadskärna från sent 1800-tal var knappast ett svar på stadskärnans behov av bättre parkering för att behålla en del av den handel som flyttat ut till handelsområdet Birsta 9 kilometer bort. I klartext: ju mer det rivs desto bättre för arkitekterna, desto mer kan de fakturera och desto fler nya fula hus kan de visa upp för kollegor i tidskrifter för inbördes beundran.

Orsak till bostadsbrist
Folkliga protester mot nyproduktion är regel i kommunal planering. Ibland avfärdas motståndet som egoistiskt ”NIMBY – Not In My Back Yard”. Men alla protestanter är inte egoistiska surpuppor. Det centrum för Nobelpriset som skulle byggas i Stockholm föll efter protester mot det som Liberalernas partiledare kallade ”ett kärnkraftverk på Blasieholmen”. Om Nobelstiftelsen fokuserat på att få till ett hus för sin egen verksamhet hade de kunnat återanvända arkitekten Ferdinand Bobergs projekt för Nobelpalatset vid Djurgårdsbrunnsviken från 1911.

Gå in på Sveriges Arkitekters hemsida för att se de betydligt mer monstruösa förslag från märkesarkitekter som Nobelstiftelsen hade vett nog att säga nej till i denna tävling. Det nu sågade förslaget från den engelske arkitekten David Chipperfield framstår i jämförelse som lågmält hembygdsromantiskt. Arkitektkårens insisterande på att nya hus måste sakna skönhet är en bidragande orsak till att många byggen överklagas och att bristen på bostäder permanentas. Finansinspektionens överdrivna krav på amorteringsförmåga samt dagens reavinstbeskattningen är en annan fråga.

Ekonomisk effektivitet
Bilfabrikanter konstruerar inte en ny motor från grunden för varje bilmodell. De sammanställer på ett industriellt sätt komponenter utifrån efterfråga och betalningsförmåga. Den som beställer en ny bil kan lägga till en mängd olika funktioner; designdetaljer, färg, motorstyrka, ljudanläggning, säkerhetsutrustning, klädsel, antispinn, GPS etc. De bilar som kommer ut från det industriella löpande bandet finns i många varianter. Vid husproduktion tillämpas däremot gammaldags hantverksteknik. Visst finns standardiserade fönster, dörrar, hissar och takmaterial, men många nya hus ritas från början av individuella arkitekter. Samtidigt ser de nästan alltid lika fula ut.

Mänsklig hederlighet
Jag föreslår ett moratorium mot nyproducerade arkitektritningar. Fram till nästa riksdagsval införs ett stopp för nya arkitektritningar för kontor, daghem, kontor, butikslokaler och annat. De som fram till 2022 vill bygga ett nytt hus får återanvända redan befintliga ritningar som är minst 90 år gamla. Redan i förväg kan byggherren undersöka vilka existerande hus som fungerar bäst och som skapar de mest trevliga miljöerna. Detta gäller även stadsplaner. Myten att varje plats behöver en originell stadsplan med fördyrande och experimentell arkitektur kan prövas genom att bara äldre ritningar används. Under tiden erbjuds Sveriges arkitektkår omskolning till taxichaufförer, daghemslärare, programmerare eller tandläkare. Undantag tillåts för ombyggnad och tillbyggnad av befintliga byggnader. De arkitekter som insisterar på att rita hus kan erbjudas en kurs i populär arkitektur. Någon däremot?

Långvarig och icke reparabel olycka
Enligt arkitekternas egen tidning ”Arkitekten” bor Sveriges arkitektkår inte som de ritar. 27 procent bor i hus byggda före 1930. 50 procent bor i lägenheter eller småhus byggda 1950 eller tidigare. Slutsats: Så kallad ”modern arkitektur” är något arkitekter gör mot andra, inte något de själva vill bli utsatta för. För en djupare förståelse för denna dubbelmoral rekommenderar jag George Orwells utmärkta roman ”Djurfarmen”. För så här är det faktiskt i verkligheten: ”Alla grisar är jämlika. Men vissa grisar är mer jämlika än andra.”

Jerker Söderlind, arkitekt SAR/MSA

5 kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Gratulera till att en säger en arkitekt är ärlig. Jag som kulturgeograf kom in i styrsystemet på 70-talet, syftet med att välja mig var delvis att jag som norska inte var skadat av svensk politik. Jag slutade sent 90-tal. Jag hade då i bagaget en geometrisk modell av samhället, stort kontaktnät, framför allt en arkitekt från USA. Jag var då Byggforskningsrådets enda med paralegal erfarenhet från bygg och bostadsmarknad under 20 år samt att jag tidigare hade tentat nat. Ekonomi. Kulturgeografi + kulturgeografi, sen praktik. För duktig för mig själv sades det när jag slutade på Rådet.

    Min dokumentation som aldrig lyftes upp, tvärtom har jag kvar. Jag vill tillägga att Jerkel S har satt sanningen under lupp. Men enligt min mening är också ark offer för politisk galenskap. Jag har dokumtaten kvar, allt samt påfylld med dagsläget. Hör av er om intresse för att gå vidare är seriöst. Jag är djupt allvarlig. Läget i dag kräver stor respekt och ärliga avsikter. Moralisk kompass har jag själv. Precis som Jerker Söderlind. Med vänlig hälsning
    Eva Fredell, fil kand,antikvarie, journalist Poppius, forskning om Att bygga på visioner. BRF, nu nedlagd.
    2003 entreprenör Europa, norska som är gammal men envis. Norskt GUTS är värre ön finskt Sizu. FK.
    ,

  2. ”Arkitekter är en del av orsaken till bostadsbristen”, där borde jag ha slutat läsa men oturligt nog gjorde jag det inte. Grattulationer till en mycket argt och verklighetsfrånvänt inlägg i debatten. Hur du tror att detta tonläge ska leda till en bra disussion är för mig höljt i dunkel.

    Ha en bra dag.

  3. Aritekter ritar hus som följet lagen. Samtliga hus från 90 år sedan, samt nästan alla stadsplaner, är olagliga. De som står kvar är undantagna från lagen eftersom de är trevliga och har anpassats så gott det går.

    Arkitekter ritar också hus innanför en budget. Budgeten sätts efter vad marknaden är villig att betala, liksom alla vanliga hus sedan vi fick kapitalism i landet. Om en arkitekt föreslår ett hus med handhuggna stenpilastet, massvis med vackra burspråk med koppardetaljer och unika fönster för varje lägenhet kommer budgeten överskridas med råge, och arkitekten blir avskedad. Det vill säga om det finns tid innan deadline att rita alla dessa vackra detaljer efter att avlopp, el, internet, ventilation, materialspec och 1000 andra saker har blivit färdiga(se första paragrafen om “laglig”).

    Så nej, Sveriges arkitekter är inte några ondsinta galningar som är ute efter att skada folk. De gör ett jobb inannför de ramar som vårt samhälle har satt. Vill du ändra arkitekuren, ändra samhället. Eller punga ut 3x vad ett vanligt hus kostar och låt det ta 5x så lång tid att bli färdigt.

  4. Så i Sverige är det arkitekterna som bestämmer var det byggs och hur det byggs? Gratulerar….Byggbolagen, ens det 4. största i Norden, eller politikerna, ens bostadsministrarna, har ingen roll?

  5. Har Jerker Söderlind arbetat som arkitekt? Hur ser i så fall husen han har designat ut?
    Det stora problemet med svenskt byggande är den stora likriktningen där (nästan) allt ser likadant ut. Alla vet att byggherren och byggingenjörerna i första hand styr vad som byggs. Först därefter kommer arkitekterna. Arkitekterna skulle gärna ha det annorlunda och ge husen en mer personlig utformning om de fick. I Danmark värdesätter man arkitekternas arbete mer än i Sverige. Det krävs bara en promenad i Köpenhamn för att se vad utfallet blivit. Många vackra hus. Även moderna. Och vad vinner debatten på såna här artiklar. Att Jerker Söderlind får en adrenalinrusch räcker inte som motivation.

Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.