Philip Botström från SSU och Benjamin Dousa, MUF, om hur en ny bostadspolitik för unga behöver se ut… Läs mer
Område: Social bostadspolitik
Sverige – sämst i klassen
Rapportens titel är inte formulerad av en slump. Den har tillkommit i efterhand som bakgrundsanalysen fått klarare konturer. I en studie av 12 andra jämförbara länder som arbetar med ”social bostadspolitik” visar det sig att Sverige å ena sidan utmärker sig som ett land med anmärkningsvärt blygsamma ambitioner men å andra sidan att det finns en rad internationella exempel att inspireras av, både när det gäller den hyrda och den ägda bostadsmarknaden. Vi kan urskilja sex tydliga principer som tillsammans skulle kunna utgöra basen för en ny modern svensk modell, en social bostadspolitik 2.0.
Det fanns en tid då den sociala bostadspolitiken gav Sverige internationell ryktbarhet. Om Sverige åter vill bli ett föregångsland måste vi vara beredda att lära av andra länder och söka nya svar på gamla frågor.
Så löser vi bostadskrisen
4 åtgärder inspirerade av vårt norska grannland
Med den här rapporten presenterar Lennart Weiss och Stefan Attefall på Veidekkes uppdrag konkreta förslag till en ny social bostadspolitik, med det ägda boendet som bas. Delvis inspirerat av vårt norska grannland presenterar Veidekke fyra åtgärder som om de genomfördes skulle bidra till att lösa bostadskrisen 1. Startlån för förstagångsköpare, 2. Subventionerat bosparande för unga, 3. Landsbygdslån, 4. Tillfälligt omställningsstöd, till stöd för arbetsmarknaden och hushåll med övergångsbehov.
Fra leie til eie
En ny spelplan kräver en ny bostadspolitik
Vad som behövs nu är en debatt om vilka alternativa medel som står till buds och vilka vägval som ger bäst resultat. Här tjänar Norge som ett intressant exempel. Norge valde efter kriget en helt annan väg än Sverige. Det skedde under stor politisk enighet och den norska vägen visar att det går att uppnå samma mål som i Sverige – men med i grunden helt andra medel. Norsk bostadspolitik bygger på bostadsägande, på att självkostnadsprincipen ska vara vägledande och att ingen annan ska tjäna på ditt behov av en bostad.
Den här rapporten har till syfte att tillföra kunskaper om hur bostadsmarknaden fungerar samt väcka debatt om vilka alternativ som står till buds.
Läs hela rapportenBostadsägarlandet
År 1991 valde Sverige att överge en lång era av aktiv bostadspolitik byggd på tre hörnpelare; omfattande statliga subventioner, långtgående normer för bostädernas utformning samt ”allmännyttan” och hyresrätten som basen i bostadsbyggandet. Avvecklingen skedde under total politisk enighet. Subventionspolitiken hade uppenbara nackdelar i form av starkt stigande kostnader i produktionsledet, fördelningspolitiska problem eftersom kombinationen av subventioner och hög inflation starkt gynnade hushåll med ägda bostäder samtidigt som statens kostnader blev allt högre, detta i ett läge när de statsfinansiella obalanserna blev alltmer svårbemästrade.
Den politiska lösningen blev att överlåta ansvar et för bostadsbyggandet till marknaden. Den omedelbara följden blev att byggandet minskade kraftigt.
I denna rapporten studerar vi den norska modellen, en annan väg till ökat byggande, lägre boendekostnader och en bostadsmarknad i balans.