”Städernas utrymme kan användas bättre än till parkeringar”

Sänk parkeringstalen vid detaljplan och bygglov så att de bättre stämmer överens med det verkliga bilinnehavet, föreslår flera mobilitetsexperter i ett debattinlägg på Dagens Samhälle.

Städerna bygger för många parkeringsplatser – och det hindrar både bostadsbyggande och hållbar stadsutveckling. Det menar fem mobilitetsexperter från Chalmers och IVL Svenska miljöinstitutet – Frances Sprei, Devon McAslan, Helena Lundström, Fredrik Holm och Anders Roth – i ett debattinlägg, där de kräver skärpta insatser från både kommuner och regering.

Experterna hänvisar till en stor studie av 44 bostadsprojekt med så kallade mobilitetsavtal i Göteborg. Genom att ersätta parkeringsplatser med mobilitetstjänster som bilpool, kollektivtrafik och närhet till samhällsservice har 25 procent färre p-platser byggts – vilket frigjort stora ytor och minskat byggkostnaderna med två miljarder kronor.

”Det minskade antalet parkeringsplatser har också inneburit minskade investeringskostnader på två miljarder kronor”, skriver de. ”I Göteborg har det frigjort en yta på 84 000 kvadratmeter – motsvarande två Heden – som nu kan användas till annat.”

De efterlyser flera åtgärder: sänkta parkeringstal vid planläggning, höjda parkeringsavgifter samt mobilitetsavtal som premierar kollektivtrafik. Regeringen bör dessutom ändra plan- och bygglagen för att teknikneutralt omfatta all mobilitet och införa reserverade platser för poolbilar.

”Vi ser därför att städerna kan öka den hållbara mobiliteten och skapa mer attraktiv stadsutveckling”, skriver forskarna. ”Det är hög tid att bättre anpassa parkeringsnormerna efter det faktiska bilinnehavet.”

Läs hela texten här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.