”Hyresgästföreningen sprider myter om företagsbostäder”

Hyresgästföreningens nya kampanj vilar på bristfällig metodik, anekdoter och grova överdrifter kring företagsbostäder, skriver Niclas Blåklinth, ordförande för Företagsbostadsbolagen på Altinget Debatt.

Niclas Blåklinth menar att Hyresgästföreningens senaste kampanj bygger på vilseledande information om företagsbostäder. Kampanjen, som synts i Stockholms tunnelbana, påstår bland annat att 15 000 hyresrätter försvunnit från bostadskön – något Blåklinth avfärdar som en grov förenkling.

”Vi har granskat deras försök att piska upp stämningen i den bostadspolitiska debatten och kan konstatera att kampanjen vilar på bristfällig metodik, grova överdrifter samt en tydlig ovilja att förstå vad företagsbostäder faktiskt är – och vilken roll de spelar för svenskt näringsliv.”

Blåklinth menar att Hyresgästföreningens rapport blandar bostadsrätter, villor och hotellrum med faktiska hyresrätter och därmed ger en missvisande bild. Han betonar att många av de nämnda företagen i själva verket förmedlar privatpersoners bostäder – inte hyresrätter.

”För att förstärka budskapet blandas statistik med anekdoter. Enskilda negativa exempel från deras medlemmar används som bevis för att hela branschen skulle vara ett trygghetsproblem. Det är en oseriös metod som saknar statistisk relevans.”

Debattinlägget framhåller i stället att företagsbostäder fyller en viktig funktion för arbetsmarknaden.

”Företagsbostäder är en möjliggörare för svensk kompetensförsörjning. Flera branschorganisationer, handelskammare och enskilda företag har tydligt uttalat att de inte skulle klara sin rekrytering utan tillgång till flexibla boendelösningar för anställda från andra orter eller länder.”

Läs inlägget här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.