LEDARE | De nya reglerna kring markanvisningar kan skapa bättre tydlighet för alla parter.
Men det finns mycket mer att göra för att förbättra hanteringen av markanvisningar.
Vi har en situation där alla måste visa mer handlingskraft för att vi ska kunna förverkliga bostadsdrömmar för fler. Därför är jag mycket positiv till lagförslaget om riktlinjer för kommunala markanvisningar som faktiskt kopplas till ett uttryckligt bostadsförsörjningssyfte. De nya ändringarna träder i kraft 1 mars och jag tror det kan skapa en bättre tydlighet för alla parter. Det är alltid positivt!
Om processerna har oklar styrning eller blir för långa, kan det ibland bli en ekvation som inte går ihop, varken för kommunen eller branschen.
Det är också av godo att vi branschaktörer får rimligare spelregler att förhålla oss till. Transparens kring förväntningar, en styrning och ett definierat behov är välgörande för en process där vi som bransch ska tolka de olika behov en kommun kan ha. Därutöver behöver vi som levererar det ägda boendet ha kundernas förväntningar och önskemål med oss i all planering. Jag som också är verksam på ett medlemsägt företag, vet också att vi alltid har medlemmarnas bästa för ögonen, vi ska se till att det byggs fler bostäder. Detta ska sedan omsättas i en hållbar affär och realistiska projekt. Om processerna har oklar styrning eller blir för långa, kan det ibland bli en ekvation som inte går ihop, varken för kommunen eller branschen.
Jag kopplar det kommunala bostadsförsörjningsansvaret till något jag tidigare uttryckt att det finns ett stort behov av; portföljstyrning på kommunal nivå. Det är i linje med det jag uppmanat om förut – att kommunerna ska arbeta för att inrätta ett sådant arbetssätt. Inte bara för att underlätta för kommunens egen prioritering och framdrift men också för att skapa transparenta spelregler för oss stadsutvecklare som ska bidra till mycket av denna utveckling genom att investera i mark för att kunna utveckla bostäder, samhällsfastigheter, kontor och annat som hör en stad till med all dess innehåll.
Att lagstiftningen skärps tycker jag är bra men jag önskar att det skulle komma nationella direktiv och vägledningar för hantering av markanvisningar. Allt för att förutsättningarna för oss som bransch ska bli så lika och så jämförbara som möjligt.
Frågan kring markanvisningar ligger inom ramen för det kommunala självstyret men erfarenhetsutbyte mellan kommunerna och en tydlig nationell styrning ser jag som nödvändigt
Jag uppmanar till mer handlingskraft och nationella direktiv för hantering av markanvisningar. Frågan kring markanvisningar ligger inom ramen för det kommunala självstyret men erfarenhetsutbyte mellan kommunerna och en tydlig nationell styrning ser jag som nödvändigt.
Jag sammanfattar min vana trogen kort önskelista, sprid mer än gärna med stolthet!
1. Stötta kommunerna i arbetet med att ta fram rimliga krav avseende tillträden och betalningar. Lär av den privata marknaden där betalningar med till exempel reverser är vanliga.
2. Ta fram modeller för marknadsvärdering av byggrätter via externa värderare. Kravställ på skillnad mellan anvisning och bindande marköverlåtelseavtal.
3. Stötta kommunerna i framtagandet av nya indexmodeller som tar hänsyn till räntor, skatter, formfaktorer, byggkostnad, regelförändringar, och så vidare.
4. Inför ett Markanvisningskliv – ett investeringsstöd till kommuner för att kunna uppdatera och utveckla sin markanvisningspolicy.
Lina Brantemark
Redaktionsmedlem, Bostadspolitik.se
Affärsutvecklingschef, Obos Nya Hem