VECKANS AKTUELLT | Regeringen har kommit med ett flertal nyheter de senaste dagarna. Planprocesserna ska bli snabbare och strandskyddet ska lättas – mycket välkommet tycker vår expertkommentator Viktor Mandel, som dock är lika negativ som resten av branschen till förslaget om obligatorisk medverkan i platssamverkan. Han kommenterar också Ola Sernekes nya satsning, Svenska Colivingförbundets nya rapport och debatten om hur Bromma flygplats bör bebyggas. Programledare: Nicklas Tollesson.
Förslaget om obligatorisk platssamverkan presenterades av bostadsminister Andreas Carlson och utredaren Olle Lundin. I korthet går det ut på att fastighetsägare som inte medverkar i BIDs-samarbeten ska kunna tvingas att vara med och betala en avgift. Om det inte finns ett samarbete i ett område och kommunen vill starta ett – då ska kommunen kunna tvinga fastighetsägarna att vara med och betala avgiften.
– Jag förstår varför många är kritiska, säger Viktor Mandel.
– Platssamverkan är ett intressant verktyg, det finns en hel del goda exempel – men det är ingen mirakelmedicin. Jag förstår inte riktigt varför regeringen går så här långt med att få till det här. Att kommunen ska kunna tvångsansluta fastighetsägare är en utökning av fastighetsägaransvaret som är helt orimligt. Kommunerna har andra verktyg att arbeta med för att förbättra områden och framför allt har de ett eget ansvar.
– De argumenterar också för att de vill komma åt en freerider-problematik, men det där är ett marginellt problem.
Det föreslås också ett slags ”körkort” för fastighetsägare.
– Jag förstår inte riktigt syftet med det här heller. Det är väldigt ovanligt med oseriösa värdar och det finns medel att ta till här också, som tvångsförvaltning. Riskerna är större på BRF-sidan och oseriösa verksamheter är ett betydligt större problem än oseriösa fastighetsägare. Man riktar in sig på fastighetsägare helt i onödan.
Det tredje förslaget i utredningen är att det ska skapas ett nationellt kunskapscentrum om platssamverkan.
– Regeringen är övertygad om att platssamverkan är så väldigt bra men det behövs ändå ett nationellt kunskapscenter för att sprida kunskap eftersom man inte vet hur det ska göras på bästa sätt. Det är intressant.
Välkommet att absurda strandskyddsregler ändras
Från 1 juli ska strandskyddet lättas. Då ska det inte finnas något generellt strandskydd runt sjöar som är mindre än en hektar stora och inte heller för vattendrag som är smalare än två meter.
– Det är väldigt välkomna förändringar. Strandskyddet har fått absurda konsekvenser – människor som inte får bygglov för att bygga på sin tomt för att det syns en bäck eller ett dike på en karta. Det är helt orimligt.
Det här är ett första steg i lättnader av strandskyddet. Regeringen ska sedan tillsätta utredningar som ska ta fram mer övergripande reformer.
– Jag hade velat se en annan ordning; att det generellt skulle vara tillåtet att bygga men att kommunen eller länsstyrelsen hade kunnat gå in och göra en form av naturreservat där man inte skulle få bygga.
– Nackdelarna med att tillåta tre gånger så mycket nybyggnation som i dag hade inte varit speciellt stora. I stora delar av landet finns det inte skäl att ha några begränsningar alls.
Vill effektivisera plan- och byggprocesserna
Regeringen vill också effektivisera ledtiderna i plan- och byggärenden – an har gett ett tilläggsdirektiv till Miljötillståndsutredningen och utredaren Camilla Adolfsson.
– Det är bra. Det är tydligt att regeringen förstår att de extremt utdragna planprocesserna vi har kostar pengar och hindrar byggandet.
– Framför allt är det välkommet att man vill utreda vilka utredningar som är nödvändiga – kraven på nya utredningar har ökat explosionsartat de senaste åren, och det känns som att det inte finns något stopp i hur mycket man kan utreda. Här behövs en tydlighet: ”det här behöver utredas för att skapa en detaljplan, men inte mer”.
Ola Serneke kommer att bygga hela livet?
Ola Serneke gick i veckan ut med att han startar en ny byggkoncern under namnet Serneke.
– Det finns nog ingen som tvivlar på att Ola Serneke är en av de mest drivna byggentreprenörerna i Sverige. Jag tror att han kommer att bygga hela livet. Det havererade Sernekebolaget visar på riskerna med att växa snabbt med låga marginaler. Det är riskfyllt och det har väl Ola Serneke blivit varse de senaste åren, så det nya bolaget kan säkert bli bra.
Slumpartade bedömningar av hyresnämnden
Svenska Colivingförbundet har släppt en rapport som bland annat går igenom hur hyresnämnden har resonerat i olika fall och slutsatsen är att de har resonerat väldigt olika och landat i väldigt olika beslut om vad som är skälig hyra för colivinglägenheter.
– Det är välkommet med en seriös rapport om hyreslagstiftningen och tillämpningen av den. Haymanot Wachtmeister har skrivit rapporten och hon har skrivit mycket bra tidigare också. Det pågår ju en utredning om hur coliving ska hanteras. Som man tillämpar hyreslagen nu så ryms inte den här boendeformen.
– En annan del i rapporten visar att hyresnämnderna bedömer hyresnivåerna väldigt slumpartat, vilket kan leda till att hyresgästerna får tillbaka orimligt mycket av den hyra de betalat in.
– Här ligger det också på fastighetsägarna att komma med relevanta jämförelseobjekt, och det hade varit välkommet med en publik hyresstatistik, så hyresgäster själva kan se hur de ligger till i jämförelse med andra lägenheter i samma område.
Bromma ligger för nära stan för att det ska bli gles bebyggelse
I ett inlägg på DN Debatt i veckan sågas planerna på Bromma Parkstad. Sex arkitekter och akademiker vill se en mer småskalig byggnation:
”Om flyget slutar gå finns möjlighet att återgå till svunna ideal och skapa en plats där människor faktiskt kan leva, inte bara bo. Det är motsatsen till senare decenniers byggande i Stockholm.”
– Det finns skäl att vara kritisk till mycket av det som byggts de senaste decennierna och det pratas ju nu mycket om småhus, radhus, villor och trädgårdsstäder. Jag tycker dock att de träffar snett när de väljer att applicera detta på Bromma. I områden som Bro och Slagsta hade det varit rimligt med fler småhus och färre flerfamiljshus än vad som byggts där, men Bromma flygplats ligger helt enkelt för nära stan för att det ska bli gles bebyggelse. Där behövs flerfamiljshus.
– Stockholms stad är bra på att planera nya områden, så jag är inte orolig för det. Vad som kan oroa mig är synen på Bromma som en silverkula som ska lösa alla problem – att man inte driver ner andra områden och in fillprojekt i någon tro på att Bromma ska lösa allt. För så är det inte.