Att Bromma flygplats ska bebyggas utgör en stor möjlighet för att skapa en stadsdel där människor faktiskt kan leva, inte bara bo. Men i det senaste förslaget är området alldeles för exploaterat, skriver sex experter på arkitektur och stadsbyggnad på DN Debatt.
Den förestående omvandlingen av Bromma flygplats till en ny stadsdel är en unik möjlighet att skapa en levande och hållbar miljö. Området, som är 150 hektar stort och redan har befintlig infrastruktur, har potential att bli något annat än den höga och täta bebyggelse som har präglat Stockholms senaste stadsutvecklingsprojekt. Men i nuläget bygger planerna på överexploatering och missar vad människor faktiskt efterfrågar, menar skribenterna Monica Andersson, statsvetare, Thorbjörn Andersson, landskapsarkitekt och professor emeritus, Tor Edsjö, arkitekt SAR/MSA, Kjell Forshed, arkitekt SAR/MSA, Sverker Hanson, civilingenjör, trafikplanerare och Tomas Lewan, arkitekt SAR/MSA
”Tre aspekter är avgörande: Sverige måste återinföra en nationell bostadspolitik, bostäder och mark får inte längre ses som investeringar, och framtida stadsdelar måste byggas utifrån hur människor vill leva – inte hur mycket pengar som kan tjänas på dem,” skriver artikelförfattarna.
De hänvisar till undersökningar som visar att sju av tio svenskar bo i områden med låg bebyggelse och mänsklig skala. Detta står i kontrast till höga och täta stadsdelar som Hagastaden och Årstafältet.
”Andelen lägre bebyggelse måste öka så att solen når ner till de boende. Skalan ska vara mänsklig och ge möjlighet till trivsel och kontakt mellan människor,” skriver de.
Den nuvarande planen för Bromma Parkstad kritiseras också för att utgå från exploateringssiffror snarare än kvaliteter.
”Ironiskt nog kallar man det Bromma Parkstad, men det är att segla under falsk flagg.”
Läs texten här.
Redan 2018 hade Stockholm en nettoutflyttning såväl från kommunen som länet. Tendensen har inte ändrats trots många nyanlända. De hittills byggda bostäderna i Hagastaden kunde säljas tack vare att många lade en hög handpenning flera år före färdigställande. Stockholms kommun kommer inte att klara 65 000 nya lägenheter, inte ens med Bromma flygfält. En dominerande del efterfrågar småhus. Senaste året byggdes 1 % småhus. Stadens föreslagna exploatering på Bromma flygfält är på tok för hög.