Hyresgästföreningen ger presentkort till hyresgäster som anmäler brister

 

Hyresgästföreningen i Strängnäs lottar ut presentkort till hyresgäster som fotograferar brister i underhåll. ”Ytterst tveksamt tillvägagångsätt”, säger Björn Lundborg på Fastighetsägarna Mittnord till Fastighetstidningen.

De berörda hyresgästerna har fått ett brev där Hyresgästföreningen skriver att man vill ha in dokumentation om brister. Fyra presentkort på mat för 250 kronor styck lottas ut – en ”uppmuntran för att man engagerar sig”, enligt Hyresgästföreningens lokala ordförande Christina Möller.

I brevet finns ett antal bilder på vanvårdade lägenheter, hämtade via Google.

Björn Lundborg, näringspolitisk talesperson hos Fastighetsägarna MittNord, anser att denna typ av kampanj är ett ytterst tveksamt tillvägagångssätt.

– Förhandlingsdelegationens uppdrag är att samla korrekta uppgifter – inte att smutskasta fastighetsägare. Om vi ser att de tänker använda denna typ av uppgifter i förhandlingar är det allvarligt, säger han.

Läs artikeln här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.