Bygg- och anläggningsarbete är bland de farligaste jobben sett till antal allvarliga olycksfall och dödsolyckor. För att öka säkerheten och tydliggöra arbetsmiljöansvaret har Arbetsmiljöverket tagit fram nya regler skriver verkets generaldirektör Lars Lööw på DI Debatt.
De nya reglerna börjar gälla från årsskiftet och de ska tydliggöra roller, ansvar och uppgifter för byggherrar, projektörer och byggarbetsmiljösamordnare.
Lars Lööw skriver:
”Arbetsmiljöarbetet ska påbörjas tidigt, redan i planerings- och projekteringsfasen. Byggherren, den som låter utföra ett bygg- eller anläggningsarbete, har ett övergripande ansvar för att arbetsmiljöarbetet i byggprojektet fungerar hela vägen.
Byggherren ska ha kunskap för att kunna ställa rätt arbetsmiljökrav och följa upp byggarbetsmiljösamordnarnas arbetsmiljöarbete. De nya reglerna tydliggör hur kontroll och uppföljning ska ske så att alla led i ett byggprojekt förstår och följer arbetsmiljöreglerna.”
”Det finns många aktörer som redan arbetar i enlighet med de nya reglerna, men det finns också många som har en lång väg kvar. En del till och med kalkylerar med genvägar för att vinna fördelar. Det finns tyvärr en utbredd arbetslivskriminalitet i branschen, som potentiellt kan stävjas genom att byggherrar ställer högre krav på att de aktörer som anlitas bedriver ett väl fungerande arbetsmiljöarbete. Ett väl organiserat arbetsmiljöarbete i ett byggprojekt går också ofta hand i hand med smidigare byggprocess med bland annat färre produktionsstörningar när arbetsmiljöproblem och olyckor kan undvikas. Alla som är delaktiga i ett byggprojekt kan bidra till det.”
Läs hela inlägget här.