BOPOLPODDEN | Det är hälsosamt med tätt, grönt och bilfritt. Stora villamattor är däremot ohälsosamma, borde förtätas och bli blandade, hälsosamma och hållbara. Men går det att få politiker att driva den linjen när man kan förvänta sig kraftfullt motstånd från röststarka väljargrupper? Möt stadsforskaren, entreprenören och debattören Alexander Ståhle i ett samtal om hållbarhet, housemusik och politiskt mod. Anna Bellman programleder och Lennart Weiss kommenterar – och ifrågasätter en hel del.
Alexander Ståhle var med och grundade Spacescape som en avknoppning från KTH 2008.
I början fokuserade man på hur människor använder och rör sig i det offentliga rummet‚ men verksamheten har breddats ordentligt och nu arbetar man med ”allt från trafikplanering till att bygga analysplattformar för bostadssökande”.
– Vi försöker koppla forskningskunskap och analytiskt tänkande med design, alltså utformning av den byggda miljön, säger Alexander Ståhle i podden.
Nyligen har Spacescape släppt ett flertal rapporter, bland annat en på uppdrag av HSB, där man har studerat hur hälsosamma olika stadsdelar är.
– Det finns en stor nyfikenhet på hälsofrågor och om man kan koppla hälsa med byggd miljö så blir det jätterelevant för oss som sysslar med planering och fastigheter.
Sydöstra Södermalm, Majorna och Möllevången är, enligt studien de mest hälsosamma i våra tre storstäder.
– Analysmodellen bygger på data om hur tätbebyggd miljön är, hur bra kollektivtrafik, gång- och cykelnät och hur mycket grönområden som finns. Har man höga poäng på alla de här faktorerna och bra luftkvalitet – då menar vi att det är en jättebra grundförutsättning för att leva hälsosamt.
Alexander Ståhle lyfter ofta att bra stadsdelar, eller bra stadsplanering, måste grundas på en bra blandning.
– En riktigt bra stadsplanerare gör ju inte bara en sak – bara grön stad, eller bara en massa villor och trädgårdar, eller bara en stad med höga hus. En bra stadsplan skapar stadsdelar som är både täta, gröna och bilfria. Med den här studien visar vi att de här stadsdelarna finns. De har också har väldigt höga och bra hälsotal och långa livslängder, det är hög fysisk aktivitet och massa sådana saker som vi kunde mäta. Så ta inspiration ifrån dessa stadsdelar!
Skeptisk till regeringens vurm för småhus
Alexander Ståhle är utifrån det här – och rapporten Spacescape nyligen gjorde för Hyresgästföreningen – skeptisk till regeringens ensidiga vurm för småhus.
– Det är problematiskt att man fokuserar så mycket på en enstaka bostadsform och driver det utan hänsyn till läge i staden, utan hänsyn till transportkostnader, till miljöfrågor, klimatfrågor och segregationsfrågor.
Alexander Ståhle har gått i polemik med professor Hans Lind om – bland annat – de här frågorna och han tycker också att Stefan Attefall måste ta hänsyn till mycket mer än bara att få igång småhusbyggandet i sin roll som egnahemskommissionär. Han berättar om amerikanska städer som har ändrat i detaljplanerna för att marknadskrafterna ska skapa förtätning i villaområden och hyllar New York-politikern Janette Sadik-Khan som vågade driva igenom en kortsiktigt impopulär åtgärd som gick ut på att kraftigt minska biltrafiken. Efter ett tag insåg de boende att det var en jättebra åtgärd.
– Jag frågade henne en gång om hur hon fick med sig tjänstemännen på det här. Hon svarade ”genom att säga att det är jag som är ansvarig”. Det modet borde fler politiker ha.
Bostadspolitik.se:s Lennart Weiss kommenterar, håller med Alexander Ståhle om mycket – men inte om allt.
– Alexander Ståhle är mycket vältalig och en fantastisk föreläsare som det är roligt att lyssna på, han glider över väldigt stora fält i sitt resonemang.
– Det är klart att han har rätt i kritiken mot de amerikanska förortsstäderna med enorma villamattor. Det där var ett samhällsbyggnadsideal som gick alldeles tokigt. Hela tanken om att bygga städer anpassade till bilen var också fördärvligt.
– Men jag tycker att det skaver lite när han uttrycker något slags ideologiskt avstamp i att det ska vara grönt, tätt och bilfritt – inte för att jag är emot det helt och hållet, men det finns ett drag hos alla som pratar utifrån en miljö- eller en hälsoaspekt att bilen per se är problematisk. Där kan jag ana ett lätt elitistiskt drag, en sorts vilja att kanske väl långt lägga livet till rätta för folk.
– Men – samtidigt finns det rationella argument för mycket av det han säger. Vi måste bygga om våra livsmiljöer för att de ska bli både mer hälsosamma, om vi ska klara klimatomställningen och så vidare.
– Men jag tror att det finns en risk för en backlash om man driver fram för radikala förändringar som inte ger människor handlingsalternativ.
Lennart Weiss håller inte heller med om kritiken mot att regeringen pratar för mycket om småhus – men han håller definitivt med om att vi borde ha fler politiker som verkligen vågar ta ansvar.