Tydlighet skapar trygghet

 

DEBATT | En fastighetsägare som bara vill berätta om allt det positiva som händer är inte trovärdig. Det är en dålig taktik att låtsas som att problemen inte finns för att ”skydda” de boende, skriver juristen och brottsförebyggaren Ulf Malm.

Kriminalitet är ett ämne som berör och oroar. Kunskapen om kriminalitet kommer från flera källor, bland annat massmedia som dagligen rapporterar om grova våldsbrott. Massmedias uppgift är inte att nyansera bilden av brottslighet. För att öka sina intäkter jagar de uppmärksamhet genom sensationsskapande rubriker. Denna ensidiga rapportering bidrar till en skev bild av verkligheten.

Utöver massmedia kompletteras bilden av egen utsatthet för brott eller brott man bevittnar, inlägg i sociala medier samt berättelser från familj, grannar och vänner. Få människor har förmågan att analysera all denna information och skapa en nyanserad och korrekt bild av de problem som finns i deras bostadsområde. Denna bild påverkar i sin tur områdets status och attraktivitet och i förlängningen fastighetsvärdet.

En bristfällig kommunikation skapar i själva verket förvirring och misstro

I min tidigare debattartikel ”Facit finns i källaren” lyfte jag fram fastighetsägaren som den aktör som har störst möjlighet att förebygga brott och skapa trygghet i ett bostadsområde. I detta arbete kan fastighetsägaren välja att använda kommunikation som verktyg för minskad brottslighet och ökad trygghet och trivsel.

Kommunikationens uppgift är att visa respekt genom att bekräfta de problem som finns och de åtgärder som genomförs för att minska dem. I ett systematiskt brottsförebyggande arbete ingår kartläggningar, åtgärder och uppföljningar. En fastighetsägare som bara vill berätta om allt det positiva som händer är inte trovärdig. Det är en dålig taktik att låtsas som att problemen inte finns för att ”skydda” de boende. En bristfällig kommunikation skapar i själva verket förvirring och misstro.

Lägg grunden för en öppen dialog med de boende. På så sätt så får fastighetsägaren också värdefull kunskap. Bemöt argument och underskatta inte mottagaren. Ett framgångsrikt förebyggande av ett problem förutsätter att man pratar öppet om det. Tänk om en läkare skulle avstå från att ställa en diagnos för att undvika att skrämma upp en patient? Det bästa sättet att undvika negativ publicitet i massmedia är att förebygga brott samt att genom egen information ge en nyanserad bild. På så sätt skapas en långsiktig trovärdighet hos de boende. Fastighetsägaren behöver ta den vakanta rollen att vara den som bidrar med en nyanserad bild. Med denna grund skapas också en bättre beredskap vid allvarliga händelser som skjutningar och sprängningar.

Jag har aldrig hört talas om studier som visar att brottsförebyggande åtgärder i ett specifikt område på något sätt resulterat i en ”negativt stämplande” eller ”stigmatiserande” effekt

Finns det då inte en risk att ”stigmatisera” ett område när problemen lyfts? Det skulle, mig veterligen, sakna vetenskapligt stöd. Jag har aldrig hört talas om studier som visar att brottsförebyggande åtgärder i ett specifikt område på något sätt resulterat i en ”negativt stämplande” eller ”stigmatiserande” effekt. Inte ens i bostadsområden där åtgärden på något sätt skulle kunna anses vara omotiverad eller illa genomtänkt.

Vi har noterat att fastighetsägare sällan kommunicerar förvaltnings- och underhållsarbete som en viktig del i ett trygghetsarbete. Kanske känns det tråkigt?  Samtidigt är det vår erfarenhet att de boende vill ha just detta. De boende prioriterar konkreta och effektiva fysiska åtgärder som handlar om ordning, reda, rent och snyggt. Åtgärder som syns och som berör alla. Det är dessa åtgärder som ger sociala resultat – ökad trivsel, ökad trygghet, minskad brottslighet och ökad kontakt mellan grannar.

Kommunikation kan användas som ett strategiskt verktyg för att öka trygghet och i förlängningen öka fastighetsvärden. Några saker att tänka på:

Transparens: Var öppen och ärlig om de problem som finns och de åtgärder som genomförs för att lösa dem.

Dialog: Engagera de boende i samtal och var lyhörd för deras synpunkter och förslag.

Konkreta Åtgärder: Fokusera på konkreta och synliga åtgärder som förbättrar miljön och ökar tryggheten.

Förebyggande Insatser: Visa att fastighetsägaren aktivt arbetar med att förebygga brott och skapa en trygg miljö.

Detta bidrar till en korrekt och nyanserad bild av bostadsområdet, vilket i sin tur ökar både tryggheten och fastighetsvärdet

Genom att ta ansvar och visa det genom effektiv kommunikation, kan fastighetsägaren bygga trovärdighet och skapa nöjdare hyresgäster. Detta bidrar till en korrekt och nyanserad bild av bostadsområdet, vilket i sin tur ökar både tryggheten och fastighetsvärdet.

Ulf Malm
Jurist och brottsförebyggare
Bloggar på Malm.nu

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.