Veckans Aktuellt v7: Spännande i Nacka – olyckligt med Bromma

 

VECKANS AKTUELLT | Mycket spännande med Nackas unika markanvisningstävling. Det är viktigt att göra klimatmässigt rätt från början – annars kommer kostnaderna senare, vilket Sveriges Allmännyttas nya siffror visar. Miljöpartiet visar ett märkligt ointresse för bostadsfrågan – men vår expert Kent Persson lyfter fram ett språkrörsalternativ som kan få fart på engagemanget i partiet. Han kommenterar även turerna kring Bromma flygplats och Fastighetsägarnas rapport – som trots sitt dystra anslag kanske är lite väl positiv. Programledare: Anna Bellman.

Märta Stenevi meddelade i helgen att hon lämnar posten som språkrör i Miljöpartiet. Därmed har MP på kort tid tappat båda sina språkrör och både Stenevi och Per Bolund har ju dessutom varit bostadsministrar.
– Det förvånande med Miljöpartiet är de har haft två bostadsministerposter med det engagemang och synlighet det innebär – men när de har hamnat i opposition har Miljöpartiet försvunnit helt, trots att bostadsfrågorna borde passa in i deras profil. Det är också så att de som gör karriär i Miljöpartiet ofta kommer från kommunpolitiken och där har de sysslat med bostadsfrågor – men engagemanget försvinner när det kommer upp i rikspolitiken, säger Kent Persson i podden.

Kent Persson ser dock en potentiell språkrörskandidat som hade kunnat lyfta bostadsfrågorna.
– Det är klart att om Karolina Skog hade velat göra politisk comeback så hade hon varit ett spännande namn, med kort startsträcka. Hon har ju dessutom breddat sin kunskap i de här frågorna ytterligare sedan hon lämnade politiken. Om hon är intresserad eller inte har jag ingen aning om – men hon är ett spännande namn.

Kan öka tempot mer kring säkerheten
I veckan har regeringen – framför allt arbetsmarknadsminister Johan Pehrsson och bitr arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg – träffat företrädare för byggindustrin, både arbetsgivarorganisationer och fackföreningar, för att prata om de många arbetsplatsolyckorna.
– Jag tycker att det är bra att de är på frågan, sedan kan man öka tempot ännu mer – det är orimligt att det sker så många olyckor. Politiken, branschen och facket behöver gå hand i hand här. Men det är bra att regeringen kommer med förslag och är engagerad.

Borde fokusera på att få förhandlingarna att fungera
Fastighetsägarna släppte en ny rapport om bostadsbyggandet – ”Bottenkänning med långsam återhämtning”. De menar på att vi i bästa fall kommer att ligga på 25 000 nystartade bostäder per år kommande år utan omfattande reformer – Boverkets behovssiffror ligger på 67 000 per år.
– Jag tror snarast att prognosen om 25 000 är något hög, det finns en påtaglig risk att vi inte ens når upp till 20 000. Det kommer att byggas mycket för lite de närmaste åren och det kommer att leda till större samhällsproblem. Det behövs reformer för att krisen inte ska bli långvarig och djup.

Efter rapportsläppet har Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen debatterat åtgärder på DI Debatt.
– Det är typiskt Hyresgästföreningen att påstå att det handlar om marknadshyror fast ingen har föreslagit det. De borde istället ägna sig åt att få de årliga förhandlingarna att fungera. I grunden är det vad hela debatten handlar om.

Win win-lösning i Nacka
Nacka tar till ett grepp kring en markanvisningstävling – den som kan bygga mest klimatsmart vinner! Den aktör som uppvisar lägst klimatavtryck under hela livscykeln (produktion, drift och mobilitet) ska få anvisningen.
– Det är mycket spännande. Vi har sannerligen behov av att förbättra klimatarbetet i nyproduktionen. Jag är egentligen lite allergisk mot markanvisningstävlingar – de har en tendens att bli kostnadsdrivande utan att det är säkert att innehållet blir bättre. Men det här är ett intressant grepp som kan bli en win win.
– Gör man inte rätt i nyproduktionen så kommer kostnaderna längre fram. I ett riksdagsseminarium häromdagen berättade Sveriges Allmännytta att kostnaden för att renovera enligt EU:s kommande krav uppgår till hisnande 565 miljarder fram till 2050. Så det är bättre att göra rätt från början.

Räntesänkningar och höjt bolånetak höjer förväntningarna
Svenskarna blir allt mer positiva till bostadspriserna. SEB:s boprisindikator anger nu att 45 procent av de svarande tror på stigande bostadspriser de närmaste tolv månaderna, 20 procent tror på sjunkande, resten stillastående.
– Det finns anledningar till optimismen trots att vi bara är i början av lågkonjunkturen. Räntorna ser ju ut att sjunka och att regeringen signalerade om ett höjt bolånetak gör en signifikant skillnad för många. Det kanske tar lite längre tid än folk tror men vi hoppas att det vänder uppåt under året.

Olycklig dragkamp om Bromma
Vänsterstyret i Stockholm går nu vidare med sina planer på att stänga ner Bromma Flygplats och bygga bostäder på marken, som ägs av Stockholms stad. De meddelade i onsdags att det ska påbörjas programarbete och utredningsuppdrag för det nya bostadsområdet som på sikt kan ge 22 500 bostäder. Samtidigt påpekar oppositionen att Stockholms stad inte äger frågan om att lägga ner flygplatsen – det är statliga Swedavia som äger frågan och de har ett avtal som sträcker sig 15 år framåt. Och den nuvarande regeringen vill bevara flygplatsen och säger att det inte är aktuellt med en nedläggningsbeslut den här mandatperioden.
– Det är djupt olyckligt att politikerna träter kring en så här stor och viktig fråga. Vi behöver fortsatt ett bra flyg helt enkelt för att Sverige ligger där det ligger. Sedan är det möjligt att det rätta är att kraftsamla på Arlanda. Men det kräver att stat, regioner och kommuner är överens. Samma sak gäller om man ska få investerare att satsa på bostäder på den nuvarande flygplatsen i Bromma: Det kan inte vara en evig dragkamp som beror på vilken majoritet som för närvarande styr, i landet eller i Stockholm. Så lockar man inte investerare. De vill se långsiktighet.

 

 

2 kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Huruvida det kommer att finnas behov av en city-nära flygplats av traditionell modell närmare mitten på seklet är jag inte rätt person att avgöra, men om denna sanka och starkt förorenade gamla sjöbotten skall bebyggas blir det både dyrt och tidsödande. Varför inte göra slag i saken och färdigställ Kymlinge? Det ligger bara någon kilometer bort och mycket är förberett, det finns till och med en tunnelbanestation.
    Stockholms Finansborgarråd Karin Wanngård har tidigare uttryckt sig i positiva ordalag om möjligheten. Markägaren Vasakronan säger sig kunna bygga världens mest hållbara stadsdel där inom några år. Några gröna politiker i Sundbyberg vill dock bevara denna grönyta, men eftersom tunnelbanan inte stannar där är det ytterligt få som kan njuta av den.
    Vi skulle inom loppet av några år kunna ha 10000 bostäder i en stadsdel som skulle komma utgöra ett föredöme för framtidens hållbara boende. Om inte Sundbyberg vill, genomför en kommunreglering med Stockholm!
    Om Bromma sedan läggs ned finns det färdiga förslag på en naturpark som hela norrort kan glädjas åt.

Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.