Utredaren Peter Larsson lämnar nu tre förslag om statliga insatser för ett ökat bostadsbyggande i norra Sverige:
# Möjliggör för Norrlandsfonden att finansiera bostadsbyggande.
# Inför statlig kreditgaranti.
# Inför en statlig hyresförlustgaranti.
I juni 2023 fick utredaren Peter Larsson i uppdrag att främja koordinering av statliga insatser som verkar möjliggörande för hållbart samhällsbyggande och snabb befolkningsutveckling i Norrbottens och Västerbottens län, i den samhällsomvandling som sker med anledning av större företagsetableringar och företagsexpansioner. Han var med i Bopolpodden i november, lyssna här.
Han har nu kommit med en delredovisning, läs den i sin helhet här.
– De största utmaningarna för kommunerna Boden, Gällivare, Kiruna, Luleå och Skellefteå är att på kort tid planera och bygga en stor mängd bostäder och goda livsmiljöer. Läget förvärras också av den tuffa ekonomiska situationen som får stor påverkan på bostadsbyggandet. Jag ska nu ta del av utredarens förslag på statliga insatser för ett ökat bostadsbyggande i Norrbottens och Västerbottens län och vi kommer att analysera dem inom Regeringskansliet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslagen:
Möjliggör för Norrlandsfonden att finansiera bostadsbyggande.
Förslaget är att Norrlandsfonden (som grundades 1961 med startkapital från LKAB och staten) får ett kapitaltillskott, fördelat över flera år, för att möjliggöra finansiering av bostadsbyggande i norra Sverige.
I dag har Norrlandsfonden ett eget kapital om drygt 1,4 miljarder kronor varav 976 miljoner kronor utgör det ursprungliga stiftelsekapitalet. Under åren har dessa medel genererat cirka 9 miljarder kronor i direkt utlåning vilket har bidragit till att generera investeringar för cirka 33 miljarder kronor i kundföretagen.
Fonden är en stiftelse med uppgift att främja utvecklingen av företag med tillväxtambitioner i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Jämtland och Gävleborgs län. Stiftelsens kapitalbas ska på lång sikt bevaras nominellt intakt. Norrlandsfonden erbjuder lån, konvertibla skuldebrev och olika typer av garantier till företag i norra Sverige. Förslaget syftar till att möjliggöra för små och medelstora företag inom bygg- och bostadsutvecklingsbranschen i Norrland att få ihop andelen eget kapital i kalkylen.
Med ett kapitaltillskott på 4 miljarder kronor beräknas Norrlandsfonden kunna finansiera bygget av 8 000 lägenheter för permanentboende. Utredningen föreslår att Norrlandsfonden tillförs 4 miljarder kronor genom statsbudgeten. Tillskottet kan ske fördelat över flera år.
# Inför en ny statlig kreditgaranti
Utredningen menar att den befintliga kreditgarantin inte fungerar optimalt för kommuner med en historia av svag bostadsmarknad men där efterfrågan på bostäder redan har ökat, eller förväntas öka, radikalt. Utredningen bedömer att detta dels beror på att den regel som syftar till att göra kreditgarantin tillämpbar i områden med låga marknadsvärden inte är anpassad till aktuella produktionskostnader, dels på att avgiften för kreditgarantin som är baserad på en uppskattning av risken på den aktuella marknaden, gör kreditgarantin verkningslös. Förslaget som lämnas om en ny kreditgaranti för etablerings- och expansionskommuner är konstruerad för att svara mot just dessa brister som den nuvarande kreditgarantin har i förhållande till aktuella orter. Förslaget är vidare skrivet för att vara tillämpbart i etablerings- och expansionskommuner och omfattar således även till exempel Karlskrona, Mariestad och Timrå.
# Inför en statlig hyresförlustgaranti
Hyresförlustgarantin innebär att staten under vissa förutsättningar garanterar en viss del av hyresintäkterna under en avgränsad period eller, omvänt, att staten ersätter hyresförluster och hyresbortfall. Tidsperioden ska vara avgränsad, men inte alltför kort, då syftet är att avlasta en del av den risk som en tänkbar investerare upplever inför att bygga nya hyresbostäder i/runt en omställningskommun. Garantin bör efter en inledande period trappas av för att så småningom upphöra helt. Även detta föreslås vara tillämpbart i etablerings- och expansionskommuner.
Hyresförlustgarantin ska omfatta högst 50 procent av hyresförlusterna, dock högst 15 miljoner kronor. Garantitiden föreslås vara 15 år, vilket är rimligt även för omställningskommuner. Beloppet bör tolkas som en total begränsning av det ackumulerade stödbeloppet så att om 15 miljoner kronor har betalats ut så kan man aldrig få mer, även om det återstår flera år av 15-årsperioden.
Peter Larsson skriver:
”De tre förslagen kompletterar varandra och utredningen föreslår att de genomförs som ett paket. Utredningen erfar att marknadens aktörer i det här läget vittnar om att såväl hängslen som livrem behövs för att få i gång ett tillräckligt bostadsbyggande i berörda orter. Vidare är det utredningens bedömning att den aktuella situationen, där små kommuner som tidigare haft en vikande befolkningsutveckling ska ta emot mycket stora industrisatsningar och möta dessa med kraftiga insatser för befolkningsförsörjning, är unik i modern tid. Det innebär att det är svårt att helt förutse hur insatserna kommer att falla ut, vilket gör att ett paket med olika insatser har bättre förutsättningar att bli framgångsrikt än en satsning på enbart ett verktyg för ökat bostadsbyggande. Här ska även tilläggas, att det i paketet finns en asymmetri i den bemärkelsen att tillämpbarheten för de tre förslagen inte är jämnt fördelad över landets etablerings- och expansionskommuner. Norrlandsfonden är endast verksamt i Sveriges fem nordligaste län (Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Jämtland och Gävleborg), och förslaget om kapitaltillskott till Norrlandsfonden för att finansiera bostadsbyggande kan därför inte gälla andra län än dessa. I det fall regeringen vill genomföra en samlad insats riktad till samtliga etablerings- och expansionskommuner skulle Norrlandsfondens föreslagna uppgift behöva skötas av någon annan aktör för de orter som ligger utanför Norrlandsfondens verksamhetsområde.”