Banker ska erbjuda digitala amorteringsunderlag

 

Finansinspektionen skickar på torsdagen en delrapport om konsumenternas ställning på bankmarknaden till regeringen. FI skickar samtidigt ett förslag om digitala amorteringsunderlag på remiss.

FI har fått i uppdrag att se över hur konsumenternas ställning på bankmarknaden kan stärkas, med fokus på bolån och sparkonton. I den rapport som i dag skickas till regeringen konstateras att konsumenterna möter ett antal hinder när de står inför sina beslut på bankmarknaden och att kundrörligheten är låg, särskilt bland kunder med bolån. Samtidigt bedöms konsumenternas ställning i Sverige vara god i en internationell jämförelse.

Om konsumenternas möjlighet att påverka sina villkor blir större stärker det deras ställning på bankmarknaden. Ett sätt att öka möjligheten till påverkan är att bankerna gör det lättare att få tillgång till det så kallade amorteringsunderlaget, som behövs för att flytta ett bolån till en annan bank. Därför föreslår Finansinspektionen att det alltid ska vara möjligt att få amorteringsunderlaget digitalt på begäran och skickar ett förslag om detta på remiss i dag.

− Kunder upplever att det kan vara svårt att påverka sin situation och att det kan vara besvärligt att flytta sitt bolån. En orsak bedöms vara att banker av olika anledningar försenar eller försvårar för kunderna att få ut amorteringsunderlaget. Digitala underlag skulle kunna öka rörligheten och därmed konkurrensen mellan bankerna, säger Magnus Karlsson, avdelningschef på Finansinspektionen.

Dagens rapport är den första av två. Senast i maj 2024 återkommer FI med slutredovisning av uppdraget.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.