Dagens Industri ifrågasätter hyresregleringen på ledarplats och jämför dagens bostadsmarknad med köerna i gamla DDR.
Dagens Industri Tobias Wikström tar avstamp i gårdagens intervju med Olof Andersson och Patrik Emanuelsson och konstaterar att prisregleringar leder till brist – och köer.
”Den situation som en gång fanns i DDR för bilar finns fortfarande i Sverige för hyresbostäder. Tio år för att få en Trabant. Mer än så för att få en lägenhet i en svensk storstad”, skriver Wikström, som menar att det är beklagligt att förslaget om fri hyressättning i nyproduktion har blivit liggande efter att det röstades ner i samband med att Vänsterpartiet och högerpartierna gjorde gemensam sak mot dåvarande statsminister Stefan Löfven.
”Byggandet är bottenlågt just nu. Om marknadshyror vid nyproduktion införs skulle det få stor effekt på byggandet, när företag inom hyresbostadssektorn äntligen kan få verka på marknadens villkor. Det skulle öka intresset för att bygga exempelvis i Skellefteå, där batteriföretaget Northvolt nu drabbats av inbromsningen av bostadsbyggandet.”
”Bruksvärdessystemet och Hyresgästföreningens starka förhandlingsmakt har effektivt upprätthållit höga inträdeshinder på bostadsmarknaden och åstadkommit en trögrörlighet där innehavaren av ett billigt hyreskontrakt inte har något incitament att flytta. Ett av Sveriges största insider–outsider-problem måste få sin lösning.”
Läs hela texten här.