KRÖNIKA | ”Who dares wins.” ”Alltid redo.” ”Mycket ska in i molnet, men inte allt.” Johan Braw lyfter betydelsen av bra motton.
Vid ett rundabordssamtal i Almedalen nämnde Per Forsling från Jernhusen bolagets nya ”Färdplan för digitalisering”. Han berättade lite om den, och därigenom vet jag redan en väsentlig ledstjärna i den. Jag har alltså inte sett eller läst strategin, ändå är en central del i den bekant: ”Mycket ska in i molnet, men inte allt”.
De fastnar direkt, för de är korta, och slagkraftiga. Jämför detta med värdegrunder, eller visioner eller liknande – man kommer sällan ihåg dem eller man behöver tänka efter
Detta är kraften i att leda med motton: De fastnar direkt, för de är korta, och slagkraftiga. Jämför detta med värdegrunder, eller visioner eller liknande – man kommer sällan ihåg dem eller man behöver tänka efter.
Mottot ska också vara vägledande, en kompass, en ledstjärna, ett default-val, allra helst i svåra eller stressade situationer, när hjärnans kognitiva begränsningar tar ut sin rätt.
Jag tror att man behöver beakta: Medarbetare ute på fältet, eller i produktionen, eller så, kan uppleva en stor ambivalens mellan olika direktiv från olika högre orter, både formellt beslutade eller informellt sagda. Ett bra formulerat motto kan undanröja många av de oklarheterna, vilket skapar förutsättningar för högre tempo, mer energi och kraft, och faktiskt också bättre arbetsmiljö.
Ett motto ska naturligtvis inte följas blint – det är en ledstjärna, en kompass, ett default-direktiv, inte exakta koordinater
Det svåra är att sammanfatta något så väsentligt med så få ord, och att heller inte göra mottot intetsägande eller möjligt att tolka hur som helst. Ett motto ska naturligtvis inte följas blint – det är en ledstjärna, en kompass, ett default-direktiv, inte exakta koordinater.
Ett av de mest klassiska mottona är brittiska Special Air Services: “Who dares wins”. Tre ord, varav två verb, rytmen är spänstig. Mottot uttrycker idén att de som vågar ta risker och tar initiativ är mer benägna att uppnå framgång, och formulerar värdet i att vara offensiv och ta initiativ istället för att reagera passivt. Men mottot kan också användas på individuell nivå, för den personliga utvecklingen.
L’Oréals ”Because you’re worth it” är briljant som marknadsbudskap, men ger – tror jag – inte någon vägledning för medarbetarna
Ett annat klassiskt motto är scouternas: ”Alltid redo”. Mottot handlar om att vara uppmärksam, ansvarsfull och redo att ta initiativ. Det innebär att vara förberedd både fysiskt och mentalt genom att lära sig och behärska olika färdigheter, vara självständig och kunna hantera olika utmaningar som kan uppstå. Det handlar också om att vara beredd att hjälpa andra och att vara en aktiv del av samhället.
Motto i min tolkning ska skiljas från sloganer: L’Oréals ”Because you’re worth it” är briljant som marknadsbudskap, men ger – tror jag – inte någon vägledning för medarbetarna.
Jag skulle hellre säga “land ska med lag och inställning” byggas
Mottot får heller inte vara alltför ensidigt i sitt beskrivande av verkligheten. Även om jag är jurist har jag aldrig gillat “land ska med lag byggas”, för det är naturligtvis riktigt att lag och andra regelverk är centrala, men det räcker inte. Jag skulle hellre säga “land ska med lag och inställning” byggas. USA är i många avseenden byggt med lag, men deras inställning, till exempel i fråga om entreprenörskap, forskning eller rymdprogram kommer inte från att de just följt lagar. Och inställning kan naturligtvis också vara omsorg, välfärd, etcetera.
“Förstå framtiden först”, som är trafikkonsultföretaget Trivectors motto, är tydligt både internt och externt, det är en kunskapssökande och offensiv ledstjärna. Jag tänker mig att killgissningar, ren magkänsla och snabba System 1-slutsatser (referens till Daniel Kahnemans “Tänka, snabbt och långsamt”) inte hör hemma där. Dessutom är alliterationen med de tre f:en mycket elegant. Ordet “förstå” tycker jag signalerar en kognitiv och intellektuell ansträngning, till skillnad från till exempel “se”.
“Om en digital åtgärd är lönsam, ska den genomföras”
Inget hindrar att man som organisation har flera motton, för olika situationer eller områden. En digitaliseringsstrategi till exempel, kan innehålla flera motton, eller om man så vill, ledstjärnor och kompasser. “Mycket ska till molnet, men inte allt”, är en sådan. Själv förespråkar jag ofta en digital ledstjärna i form av det kategoriska digitaliseringsimperativet: “Om en digital åtgärd är lönsam, ska den genomföras”. Jag har tidigare skrivit om det kategoriska digitaliseringsimperativet på Bostadspolitik.se, se länk här.
Motton behöver inte ens vara beslutade, de kan växa fram i organisationen men vara minst lika viktiga. Googles interna mantra “har du data på det?”, är ett sådant exempel.
Med bra motton kan alltså alla medarbetare, även i stressade eller komplicerade situationer, alltid vara redo
Fastighetsbranschen i Sverige, då? Jag frågade ChatGPT och jag ska ärligt säga att de flesta offentliga mottona var rätt … försiktiga, svepande eller vaga, de gav inga ledstjärnor. Med ett tydligt undantag: Oscar Properties är: “Utvecklar framtidens klassiker”. Ambitionen är häftigt offensiv, på gränsen till historielös, för vad framtiden kommer att tycka, det kan nutiden aldrig veta.
Med bra motton kan alltså alla medarbetare, även i stressade eller komplicerade situationer, alltid vara redo.
Johan Braw
Johan Braw driver det egna bolaget J Braw AB och biträder fastighetsbolag, kommuner, regioner och organisationer i frågor om ledning, juridik och PR. Han har tidigare varit vd i två bolag, ordförande i allmännyttans digitaliseringsinitiativ och kommunjurist i två kommuner.