Det kategoriska digitaliseringsimperativet

KRÖNIKA | Johan Braw väver samman 1700-talsfilosofen Immanuel Kant med sig själv och dagens digitala agenda.

Ni minns filosofin på gymnasiet? I något sammanhang har jag snappat upp Immanuel Kants kategoriska imperativ, och haft det med mig sedan dess.

Förenklat: om en handling inte kan upphöjas till en allmän regel är handlingen fel. Det är kommunikativt tydligt och även starkt i sitt innehåll.

Johans kategoriska digitaliseringsimperativ lyder: Om en digitaliseringsåtgärd är lönsam, ska åtgärden genomföras. Om åtgärden inte är lönsam, ska den inte genomföras.

Jag lanserar härmed det kategoriska digitaliseringsimperativet för fastighetsbranschen, och det har förutom namnet inget att göra med Kant eller filosofi.

Immanuel Kant på en målning av Johann Gottlieb Becker. Källa: Wikipedia

Ett imperativ: en uppmaning.

Johans kategoriska digitaliseringsimperativ lyder: Om en digitaliseringsåtgärd är lönsam, ska åtgärden genomföras. Om åtgärden inte är lönsam, ska den inte genomföras.

Industriella revolutioner tar tid. Förbränningsmotorn uppfanns i slutet av 1800-talet, men det var först på 1950-talet som den slog igenom i riktigt bred bemärkelse.

Digitaliseringen i fastighetsbranschen har delvis kommit en bit, i fråga om till exempel styrning av värme på distans. Men det finns också mycket lågt hängande frukter, som i stor utsträckning inte plockats.

En anledning till att frukterna inte plockats tror jag är avsaknad av ledstjärnor. Det kategoriska digitaliseringsimperativet syftar till att hantera båda dessa.

Om en digital åtgärd är lönsam betyder att organisationen behöver ställa sig frågan och utreda den. Kommer man fram till att åtgärden är lönsam ska den genomföras.

Ni märker fokuset: lönsamhet är all affärsverksamhets grundläggande idé.

Men om åtgärden efter utredningen visar sig inte vara lönsam – då ska den inte genomföras.

Ni märker fokuset: lönsamhet är all affärsverksamhets grundläggande idé.

Ni märker slagkraften: är lönsamhetsvillkoret uppfyllt, finns ingen återvändo – genomförande ska ske.

Allmännyttan har ju målkonflikt i sin genetiska kod: lönsamhet och samhällsnytta. Men många privata fastighetsbolag har också andra mål än just lönsamhet, till exempel hållbarhet eller kundnöjdhet.

Det kategoriska digitaliseringsimperativet kan då formuleras: om en digital åtgärd leder till ökad lönsamhet eller ökad måluppfyllelse inom hållbarhet eller kundnöjdhet ska den genomföras.

Lärande är helt centralt för en modern fastighetsorganisation

Ibland kan en mekanism behövas just för dessa målkonflikter: Ökad kundnöjdhet men minskad lönsamhet. Varje bolag vet bäst vilka avvägningar de vill göra. Men en enkel metod kan vara: När en åtgärd leder till ökad hållbarhet eller kundnöjdhet, men minskad lönsamhet, ska skälen till beslutet om att genomföra åtgärden dokumenteras. När man får formulera sina resonemang i skrift, ökar tankeskärpan, och när flera sådana beslut fattats kan man också analysera dem tillsammans och sedermera utvärdera dem. Lärande är helt centralt för en modern fastighetsorganisation.

(Att det finns en tankegemenskap med programmeringslogiken “om – så” är helt klart en kul grej.)

Johan Braw
Johan Braw driver det egna bolaget J Braw AB och biträder fastighetsbolag, kommuner, regioner och organisationer i frågor om ledning, juridik och PR. Han har tidigare varit vd i två bolag, ordförande i allmännyttans digitaliseringsinitiativ och kommunjurist i två kommuner.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.