”Framtidens svenska städer måste anpassas för fler bilar”

Svenska städer planeras numera för mindre biltrafik. Helt fel och mot folkets vilja, menar Kungliga Automobilklubben. ”Det verkar som att de ansvariga har skygglappar för att framtidens bil kommer att vara tyst, utsläppsfri och säker. Man tycks utgå ifrån gårdagens miljöstörningar och en förlegad syn på bilen.”

Anders Ericson och Anders Ydstedt från Kungliga Automobilklubben argumenterar på DN Debatt för att det är fel att kommuner och stat planerar för minskad bilism. De har låtit göra en undersökning som visar att 81 procent av svenskarna vill ha tillgång till egen bil och att majoriteten tycker att det är fel att inför begränsningar för bilism i städerna.

Duon menar att det allmänna bortser från att dagens och framtidens bilar går mot mer elektrifiering och därmed är bättre för miljön.

De skriver:

# Oavsett hur bilarna styrs och drivs i framtiden kommer infrastruktur att behövas. Infrastruktur är därför en ­säker framtidsinvestering. Våga satsa mer resurser både nationellt och lokalt.

# Planeringen bör utgå ifrån den faktiska utvecklingen (prognosstyrd) och inte ifrån hur man önskar sig den (viljestyrd). Allt annat riskerar att bli en dyrköpt erfarenhet med ett sämre fungerande transportsystem som resultat.

# Framgångsrika städer har en marknad och därmed ett utbud som är större än för bara de som bor i centrum. Politiker måste tänka större och städerna ska vara öppna för fler än bara de som bor där, inte minst de som kommer med bil.

# Använd ny teknik för att utveckla trafiksystemet och parkeringsmöjligheter även i staden. Inriktningen måste vara att parkeringsplatser ska byggas i den mån det finns en efterfrågan på dem. Att aktivt försöka planera bort parkeringsplatser är ingen framkomlig väg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.