Kära kund – vi pratar gärna!

 

REPLIK | I förra veckans ledare efterlyste Annika Miscevic, Veidekke, en bättre relation till bostadskön. Nu svarar Christer Edfeldt, vd Bostadsförmedlingen i Stockholm AB att de mer än gärna bjuder på konkreta fakta, statistik och öppen dialog.

Annika Miscevic efterfrågar en öppnare redovisning och mer samlad fakta kring bostadsköns behov, samt funderar på när vi på Bostadsförmedlingen tänker ägna henne och hennes medsökande lite mer omsorg. Det kanske är så att vi inte lever upp till Annika Miscevic förväntningar på vår kunskap om bostadskön men en sak är säker; vi döljer ingenting och vi delar gärna med oss av det vi trots allt kan och vet!

Jag varken kan eller vill göra mig till talesperson för alla dem som är registrerade hos Bostadsförmedlingen (genom att svara i bostadsköns namn). Anledningen till detta är ganska enkel; de har olika behov. Men om vi sorterar upp lite fakta och kunskap och kanske också passar på att undanröja en del missförstånd kan man sammanfatta läget ungefär så här:

Bostadskön är inte en enda lång ringlade kö där alla står i turordning och väntar på en bostad. Man får heller inget erbjudande hemskickat i brevlådan när det är ”ens tur”. Är man registrerad hos Bostadsförmedlingen och anmäler intresse för en utannonserad bostad så står man i den kö som uppstår för just den aktuella bostaden. Den som då har längst kötid och uppfyller fastighetsägarens villkor får skriva kontrakt. Under förra året krävdes i genomsnitt en kötid om 10,5 år för att få en bostad via oss, men detta varierar kraftigt och flera förmedlingar gjordes till personer som bara hade några månaders kötid.

Bostadskön är inte en enda lång ringlade kö där alla står i turordning och väntar på en bostad.

Gör man inga intresseanmälningar alls så hamnar man bland de 78 procent som inte var aktiva förra året och till vilka tydligen Annika Miscevic hör. Man ska också komma ihåg att det inom den grupp som bedöms som aktiva (minst fem intresseanmälningar per år) och som omfattade ca 90 000 personer förra året, ingår personer som egentligen inte är intresserade av en bostad idag. De har visserligen anmält intresse för en utannonserad bostad men ett ganska vanligt fenomen är att man snarare vill undersöka vad kötiden kan räcka till.

Exakt på vilket sätt Annika Miscevic vill bli uppmärksammad som ”passivt köande” är lite oklart för mig, men man ska hålla i minnet att så länge man inte är intresserad av en bostad och därmed inte aktiverar sin kötid så står man inte i vägen för de som har ett akut eller närliggande behov. Jag misstänker dock att frågan om uppmärksamhet handlar om vad vi på Bostadsförmedlingen gör för att förse fler med en bostad? Svaret här är lika enkelt som nedslående; det finns tyvärr inte lediga bostäder till alla som vill ändra sin boendesituation. Eller om man så vill; efterfrågan överstiger utbudet.

Vi får inte sällan klä skott för bostadsbristen i Stockholmsregionen trots att vi varken bygger, äger eller förvaltar några bostäder

Hur mycket vi än anstränger oss för att samla så många som möjligt av regionens lediga hyresrätter hos oss så ökar inte det totala utbudet. Det finns liksom ett givet antal lediga bostäder att förmedla varje år och om vi inte gör det (i vårt helt transparenta system som strikt går på kötid) så gör någon annan det. Under 2019 förmedlade Bostadsförmedlingen totalt 15 030 bostäder vilket innebar att ca 30 000 personer kunde flytta till ett nytt hem. Om det är mycket eller lite får man förstås själv bedöma, men det innebär att vi förmedlade en ny hyresgäst till drygt hälften av alla de hyresbostäder som blev lediga under året. Vi får inte sällan klä skott för bostadsbristen i Stockholmsregionen trots att vi varken bygger, äger eller förvaltar några bostäder, så frågan om hur utbudet ska öka – genom nyproduktion och/eller ökad omsättning i beståndet – måste Annika Miscevic ställa till någon annan.

Vad gäller de bostadssökandes behov så varierar det som sagt. Enligt principen om uppgiftsminimering så ställer vi väldigt begränsat med frågor när man registrerar sig hos Bostadsförmedlingen. Dock skickar vi fortlöpande ut enkäter till bostadskön och jämte den statistik om bland annat kötider vi har kan vi utläsa en hel del om behov och preferenser. Allt detta delar vi med oss av både på vår webbplats, sociala kanaler och vårt pressrum mm. Och självklart är också Annika Miscevic välkommen att ta del av detta.

 

4 kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Just today I was turn down an apartment which was offered due to I only have samordning number

    As well can I know why https://bostad.stockholm.se/english/
    Is stated people with samordning number can be in the queqe but now Bostadsförmedling are telling I’m not eligible due Landlord requirements is
    person number is some kind of tenancy discrimination by bostadsförmedling and the landlord Stena

    Do Bostadsförmedling have list of landlord who accepts samordning number application if not why in the first place your website state that we with samordning number can queqe and is it just to pay you guys yearly fee and get turn out for housing offer this is utterly a discrimination I worked legally and pay tax there is tons of documents provided verified by skatteverket and employer but the landlord Stena Fastigheter claim still require personal number And Bostadsförmedling claim they have 200 landlord and each have own requirements.

    When ask for list of landlord who accepts samordning number there is no reply however in the website of bostadsförmedling it is mentioned people with samordning number can queqe is this means we can queqe and pay yearly fee but end up not getting any apartment

  2. Victoriahem och deras kundtjänst uppgav att SBF är de som sätter villkoren och bestämmer vilka de skickar vidare till hyresvärden?!
    Sveafastigheter som jag också varit i kontakt med sa då att med arbete som jag har nu, arbetet i höst, den vinst jag gör vid försäljning av min lgh i Uddevalla plus att jag har goda bostadsreferenser och inga betalningsanmärkningar med mera gör att jag skulle godkännas av dem troligen.

    Villkoren som enligt SBF sätts upp av hyresvärden för att få bostad sätts alltså upp av SBF och verkar väldigt godtyckliga. Victoriahems t ex är horribla kan man tycka, men just det det är ju SBF som sätter dem och nekar bostadssökande efter egen agenda. Mycket konstigt.

    Ska det få gå till så här? Vi bostadsökande kommer ju i kläm och jag och kanske många med mig blir bortvalda av SBF på icke godtagbara grunder.

    Om det är någon annan inom kommunen jag ska kontakta vänligen meddela mig. Jag har kontaktat SBF ett flertal gånge

    Med vänliga hälsningar

    AnnSofi Sefton
    073-673 02 97

  3. Hej,

    Jag heter AnnSofi Sefton och ska flytta från Västkusten där jag bott sedan 2011 tillbaka hem till Stockholm där jag bott mellan 1962 och 2011. Jag har tillfällig bostad ordnad från juli 2023 till jag får tag på en egen lgh. Jag söker hyresrätter eftersom jag inte vill skuldsätta mig igen med de priser som är och räntan som är nu.

    Jag har jobb i Stockholm från och med augusti och har sålt min lägenhet i Uddevalla där jag bor nu per 2023-06-30. Jag arbetar som lärare och har sagt upp mig från mitt nuvarande arbete som lärare och börjar i augusti mitt nya jobb som lärare utan karensdagar.

    Jag har stått i Stockholms Bostadsförmedlings kö sedan 2012 (denna omgång) och har alltså lång kötid.

    Detta gör att jag på de lägenheter jag söker i Haninge främst ofta är först i kön av sökande och jag trodde i min enfald att då borde jag få en lägenhet ganska enkelt.

    Men gång på gång får jag besked av Stockholms bostadsförmedling (SBF) att de inte kommer att skicka mina uppgifter till hyresvärden för att jag inte uppfinner hyresvärdens krav på något sätt. Jag har talat med handläggare på SBF som gett mig råd att inte söka hos vissa hyresvärdar, söka hon kommunala hyresvärdar som Stockholmshem etc – de har inga lgh i Haninge by the way och jag har också pratat med en chef på SBF Maria Lundqvist. Jag har också försökt att få hjälp av hyresgästföreningen men det var inte deras bord.

    Jag har fått besked om att jag har för låg A-kassa för vissa lgh trots att jag har försäkring som gör att min A-Kassa är ganska hög – vilket de inte kan ta hänsyn till enligt handläggaren
    Att jag inte bor i Stockholm på inflyttningsdagen
    Att jag inte har jobb i Stockholm trots att jag har löfte från flera bemanningsföretag som vill anställa mig till hösten
    Att jag måste ha lönespecar från arbetsgivare i Stockholm och lönespecarna ifrån min nuvarande arbetsgivare inte gäller (i Uddevalla)
    Jag har nu fått ett fast jobb på en skola med bra lön i Stockholm men från och med augusti, jag flyttar till Stockholm i juni, min lägenhet i Uddevalla är såld med liten vinst och jag har sagt upp mig från mitt nuvarande jobb i Uddevalla och slutar i augusti här och börjar på mitt nya jobb i augusti.
    Då hävdar SBF eftersom jag inte kan visa framtida lönespecar, tre månader av dem, kan de inte skicka mina uppgifter vidare till hyresvärden.

    Då kontaktade jag hyresvärden i detta fall Victoriahem och deras kundtjänst uppgav att SBF är de som sätter villkoren och bestämmer vilka de skickar vidare till hyresvärden?!
    Sveafastigheter som jag också varit i kontakt med sa då att med arbete som jag har nu, arbetet i höst, den vinst jag gör vid försäljning av min lgh i Uddevalla plus att jag har goda bostadsreferenser och inga betalningsanmärkningar med mera gör att jag skulle godkännas av dem troligen.

    Villkoren som enligt SBF sätts upp av hyresvärden för att få bostad sätts alltså upp av SBF och verkar väldigt godtyckliga. Victoriahems t ex är horribla kan man tycka, men just det det är ju SBF som sätter dem och nekar bostadssökande efter egen agenda. Mycket konstigt.

    Ska det få gå till så här? Vi bostadsökande kommer ju i kläm och jag och kanske många med mig blir bortvalda av SBF på icke godtagbara grunder.

    Om det är någon annan inom kommunen jag ska kontakta vänligen meddela mig. Jag har kontaktat SBF ett flertal gånge

    Med vänliga hälsningar

    AnnSofi Sefton
    073-673 02 97

  4. Hej!

    Generellt är det så att varje fastighetsägare som lämnar in bostäder till Bostadsförmedlingen väljer vilka villkor de vill använda. När det gäller era specifika frågor så behöver ni kontakta vår kundservice för att få personlig hjälp. Ni når dem via något av de olika kontaktsätten på https://bostad.stockholm.se/sidfot/kontakta-oss/

Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.