Kära kund – vi pratar gärna!

 

REPLIK | I förra veckans ledare efterlyste Annika Miscevic, Veidekke, en bättre relation till bostadskön. Nu svarar Christer Edfeldt, vd Bostadsförmedlingen i Stockholm AB att de mer än gärna bjuder på konkreta fakta, statistik och öppen dialog.

Annika Miscevic efterfrågar en öppnare redovisning och mer samlad fakta kring bostadsköns behov, samt funderar på när vi på Bostadsförmedlingen tänker ägna henne och hennes medsökande lite mer omsorg. Det kanske är så att vi inte lever upp till Annika Miscevic förväntningar på vår kunskap om bostadskön men en sak är säker; vi döljer ingenting och vi delar gärna med oss av det vi trots allt kan och vet!

Jag varken kan eller vill göra mig till talesperson för alla dem som är registrerade hos Bostadsförmedlingen (genom att svara i bostadsköns namn). Anledningen till detta är ganska enkel; de har olika behov. Men om vi sorterar upp lite fakta och kunskap och kanske också passar på att undanröja en del missförstånd kan man sammanfatta läget ungefär så här:

Bostadskön är inte en enda lång ringlade kö där alla står i turordning och väntar på en bostad. Man får heller inget erbjudande hemskickat i brevlådan när det är ”ens tur”. Är man registrerad hos Bostadsförmedlingen och anmäler intresse för en utannonserad bostad så står man i den kö som uppstår för just den aktuella bostaden. Den som då har längst kötid och uppfyller fastighetsägarens villkor får skriva kontrakt. Under förra året krävdes i genomsnitt en kötid om 10,5 år för att få en bostad via oss, men detta varierar kraftigt och flera förmedlingar gjordes till personer som bara hade några månaders kötid.

Bostadskön är inte en enda lång ringlade kö där alla står i turordning och väntar på en bostad.

Gör man inga intresseanmälningar alls så hamnar man bland de 78 procent som inte var aktiva förra året och till vilka tydligen Annika Miscevic hör. Man ska också komma ihåg att det inom den grupp som bedöms som aktiva (minst fem intresseanmälningar per år) och som omfattade ca 90 000 personer förra året, ingår personer som egentligen inte är intresserade av en bostad idag. De har visserligen anmält intresse för en utannonserad bostad men ett ganska vanligt fenomen är att man snarare vill undersöka vad kötiden kan räcka till.

Exakt på vilket sätt Annika Miscevic vill bli uppmärksammad som ”passivt köande” är lite oklart för mig, men man ska hålla i minnet att så länge man inte är intresserad av en bostad och därmed inte aktiverar sin kötid så står man inte i vägen för de som har ett akut eller närliggande behov. Jag misstänker dock att frågan om uppmärksamhet handlar om vad vi på Bostadsförmedlingen gör för att förse fler med en bostad? Svaret här är lika enkelt som nedslående; det finns tyvärr inte lediga bostäder till alla som vill ändra sin boendesituation. Eller om man så vill; efterfrågan överstiger utbudet.

Vi får inte sällan klä skott för bostadsbristen i Stockholmsregionen trots att vi varken bygger, äger eller förvaltar några bostäder

Hur mycket vi än anstränger oss för att samla så många som möjligt av regionens lediga hyresrätter hos oss så ökar inte det totala utbudet. Det finns liksom ett givet antal lediga bostäder att förmedla varje år och om vi inte gör det (i vårt helt transparenta system som strikt går på kötid) så gör någon annan det. Under 2019 förmedlade Bostadsförmedlingen totalt 15 030 bostäder vilket innebar att ca 30 000 personer kunde flytta till ett nytt hem. Om det är mycket eller lite får man förstås själv bedöma, men det innebär att vi förmedlade en ny hyresgäst till drygt hälften av alla de hyresbostäder som blev lediga under året. Vi får inte sällan klä skott för bostadsbristen i Stockholmsregionen trots att vi varken bygger, äger eller förvaltar några bostäder, så frågan om hur utbudet ska öka – genom nyproduktion och/eller ökad omsättning i beståndet – måste Annika Miscevic ställa till någon annan.

Vad gäller de bostadssökandes behov så varierar det som sagt. Enligt principen om uppgiftsminimering så ställer vi väldigt begränsat med frågor när man registrerar sig hos Bostadsförmedlingen. Dock skickar vi fortlöpande ut enkäter till bostadskön och jämte den statistik om bland annat kötider vi har kan vi utläsa en hel del om behov och preferenser. Allt detta delar vi med oss av både på vår webbplats, sociala kanaler och vårt pressrum mm. Och självklart är också Annika Miscevic välkommen att ta del av detta.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.